گفتگو با مجید مهرگان داور رشته نگارگری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر
اساسی‌ترین مشكل ضعف نظام آموزشی كشور است


ایجاد هنرستان‌ها منجر به استعدادیابی میان نسل جوان می‌شود و همچنین اساسی‌ترین مشكل این عرصه كه ضعف نظام آموزشی كشور است را حل خواهد کرد.

به گزارش اخبارچاپ و به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر: مجید مهرگان داور رشته نگارگری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، گفت: برگزاری جشنواره‌های هنرهای تجسمی و دوسالانه‌ها به حفظ و یادآوری جایگاه هنرهای سنتی در جامعه كمك كرده‌اند و از بهترین اقداماتی هستند كه در این عرصه انجام شده ‌است.
هنرمند پیشكسوت عرصه نگارگری تصریح کرد: هنرمندان جوان آثار خوبی را خلق كرده و برای شركت در جشنواره ارسال كرده‌اند، اما این آثار مشكلی اساسی دارند، كه ناشی از قاعده‌مند نبودن نظام آموزشی حاكم بر جامعه است.
مجید مهرگان افزود: برای حفظ هنرهای سنتی باید استعداهای موجود در این عرصه كشف شده و با ایجاد فضاهای آموزشی لازم برای آن‌ها مسیر درستی را برای ارتقای این هنرها و بالا بردن آگاهی و دانش این هنرمندان فراهم كنیم، چرا كه طی سال‌های اخیر هنرهای سنتی مغفول مانده‌اند و گویی در حال گم شدن در كنار هنر مدرن هستند.
داور رشته نگارگری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر افزود: مدت‌هاست تنها به برگزاری جشنواره‌ها اكتفا كرده‌ایم، البته اقدام بسیار خوبی است اما باید برای شركت ‌كنندگان و به خصوص برگزیدگان كلاس‌های آموزشی هم برگزار شود تا بتوان برای جشنواره‌های بعد بازدهی بهتری داشت.
مجید مهرگان گفت: هنر ایران زمین رمزآلود است، از این‌رو تا هنرمند به مفهوم این هنر پی نبرده و از رموز آن آگاه نشود، نمی‌تواند اثر شاخصی را در این عرصه خلق كند چرا كه لازمه خلق اثر شاخص در عرصه نگارگری نیازمند خلاقیتی است كه كسب آن تنها از طریق شناخت رموز هنر ایرانی امكان‌پذیر خواهد بود.
داور بخش نگارگری سومین جشنواره بین‌الملی هنرهای تجسمی فجر بیان داشت: متاسفانه مسوولان آموزشی كشور از اهمیت حفظ و پاسداشت هنرهای سنتی جامعه غافل هستند، چند سال پیش در كشور تركیه در مقطع كارشناسی ارشد، رشته تذهیب هم به عنوان یكی از رشته‌های اصلی هنر قرار داشت و شاید تاكنون مقطع دكتری را هم برای این رشته تعریف كرده‌ باشند، چرا كه به اهمیت هنر نگارگری واقف‌اند.
وی افزود: برگزاری جشنواره‌های هنرهای تجسمی و دوسالانه‌ها به حفظ و همچنین یادآوری جایگاه هنرهای سنتی در جامعه كمك كرده‌اند و تا كنون از بهترین اقداماتی هستند كه در این عرصه انجام شده‌است.
هنرمند پیشكسوت نگارگری اظهار داشت: متأسفانه این روزها هنر مدرن در تمامی جوامع در حال پیشرفت است، دنیای مدرن دوست دارد دهكده جهانی را با هنر خود فرش كند، این ما هستیم كه باید با هوشیاری كافی در این عرصه عمل كرده و با اجرای سیاست‌گذاری‌های صحیح در این عرصه از هنر اصیل كشورمان در برابر تهاجمات هنر مدرن دفاع كنیم.
مجید مهرگان در ادامه به ارائه راهكارهایی برای حل این مشكلات پرداخت و گفت: ایجاد هنرستان‌ها منجر به استعدادیابی میان نسل جوان می‌شود و همچنین اساسی‌ترین مشكل این عرصه كه ضعف نظام آموزشی كشور است را حل می‌كند.
این هنرمند پیشكسوت در پایان عنوان کرد: بهتر است در حاشیه برگزاری جشنواره‌ها كلاس‌های آموزشی برگزار ‌شود و همچنین موزه هنرهای معاصر هم ورك‌شاپ و كارگاه‌هایی را در عرصه هنرهای سنتی كشور برگزار كند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۲۳ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: