جلال ذکایی رئیس ستاد اجرایی نخستین نمایشگاه تقویم، سررسید و روزشمار ایرانی
سررسید به مثابه رسانه؛ کاربرد نوین تقویم


مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه تقویم، سررسید و روزشمار ایرانی، صبح روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه سال جاری در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
اخبار چاپ:نخستین نمایشگاه تقویم، سررسید و روزشمار ایرانی ـ گاه‌شمار ایرانی ـ با هدف توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف صنعت چاپ در ابعاد نشر، بسته‌بندی و... برگزار شده است. توجه به قابلیت‌های بازرگانی و تجاری و حتی فرهنگی و هنری این بخش از صنعت چاپ، می‌تواند زمینه‌ساز شناسایی توانمندی‌های متعددی در این صنعت باشد. 
در این مراسم رئیس و اعضای هیات مدیره‌ی اتحادیه و تعاونی لیتوگرافان، رئیس و اعضای هیات مدیره‌ی اتحادیه ‌و تعاونی چاپخانه‌داران، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و جمعی از دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان سررسید و گاه‌شمار ایرانی حضور داشتند.
جلال ذکایی رئیس ستاد اجرایی نخستین نمایشگاه تقویم، سررسید و روزشمار ایرانی است. وی که سابقه مدیریت کلان صنعت چاپ کشور و نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را در کارنامه‌ی عملکرد خود دارد، در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به حاضران و میهمانان ویژه آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی، به اهمیت ایجاد نمایشگاهی پیرامون گاه‌شمار و تقویم پرداخت و اظهار داشت: بخش‌های مختلف چاپ و نشر دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ی بسیاری هستند. در برخی از حوزه‌های این ظرفیت‌ها به صورت ناشناخته باقی مانده است. ظرفیت‌هایی که می‌تواند سهم قابل توجهی از بازارهای بین‌المللی را از آن صنعت‌گران حوزه چاپ، نشر و بسته‌بندی ایران نماید. یکی از حوزه‌های اصلی، که واجد چنین شرایط و موقعیتی است، مربوط به چاپ، انتشار و امور مرتبط با تقویم و سررسید است.
در سال‌های گذشته با برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در بهمن‌ماه اکثریت شرکت‌هایی که در حوزه‌ی سررسید و تقویم فعال بودند، می‌توانستند در حضور یافته و شرکت کنند؛ اما در سال جاری، تغییر زمان نمایشگاه چاپ از بهمن به شهریورماه برای بسیاری از فعالان این حوزه نگران‌کننده شد. زیرا شهریورماه زمان آغاز تولید تقویم و مهم‌تر از آن ماهی است که مناسبت‌های مربوط به این بخش از طرف شورای فرهنگ عمومی ابلاغ می‌شود. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که ما را بر آن داشت تا اقدام به برگزاری نمایشگاه تقویم و سررسید کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته تنها کاربرد و کارآیی تقویم و سررسید تعیین و نشان‌دادن تاریخ، مناسبت‌ها و در واقع روزشمار محسوب می‌شدند. اما امروزه تقویم و سررسید تبدیل به یک رسانه‌ی فعال در تمام بخش‌های عمومی و تخصصی شده‌ است. این موضوع در میان صنعت چاپ نیز دیده می‌شود چاپ سررسیدهایی با مضمون اطلاعات تجاری شرکت‌های تولیدی و آشنایی با تکنولوژی‌های صنعت چاپ به وجود آمده است. تمامی این موارد مخاطب امروز را مجاب می‌کند که بعد از مباحثی چون کیفیت، و قیمت، بر محتوای مطالب نیز توجه نموده و با هدف‌گذاری در این سه‌ بخش اقدام به تهیه سررسید و تقویم ‌کند.

جلال ذکایی در ادامه گفت: برگزاری نخستین دوره نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی، می‌تواند اولین گام در راستای حرکت به سوی ساختارسازی در بازار این محصول بسیار مهم است. وی ضمن اشاره به خاطره‌ای از کشور روسیه به اهمیت عرضه بین‌المللی تقویم و سررسید ایرانی ـ به تاریخ‌های شمسی و میلادی ـ اشاره داشته و اظهار داشت: چند سال پیش به مناسبتی عازم کشور روسیه و شهر سنپطرزبورگ شدم. این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز و شهرهای تاریخی کشور روسیه است. دلیل حضور بنده در این شهر، به مناسبت برگزاری نخستین دوره نمایشگاه کتاب این شهر بود.
به هر شکل در جریان بازدید از نمایشگاه مذکور، به غرفه‌ای برخوردم که در آن، تقویم‌های مختلفی با استفاده از تصاویر تاریخی شهر سنپطرزبورگ، عرضه می‌شد. با مسئول غرفه سرگرم گفتگو شدم. در جریان این گفتگو از وی درخصوص تیراژ این تقویم‌ها سوال کردم؛ که پاسخ داد: این تقویم‌ها با تیراژ یک میلیون نسخه به چاپ می‌رسد. وی در ادامه به بازارهای بین‌المللی تقویم‌های چاپ شده اشاره کرد.
بنده معتقدم این ظرفیت در ابعاد بسیار وسیع‌تری در کشور ایران وجود دارد. ما می‌توانیم تقویم‌های ایرانی ـ با استفاده از مشخصه‌ها و شاخص‌های فرهنگی ایران و اسلام ـ چاپ کرده و به کشورهای فارسی زبان عرضه کنیم؛ حتی می‌توانیم تقویم‌های ایرانی میلادی نیز تهیه نماییم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد نمایشگاه تقویم، سررسید و روزشمار ایرانی ـ گاه‌شمار ایرانی ـ در دوره‌های آتی به بهترین شکل ممکن برگزار شده و زمینه‌های لازم به منظور ارتقاء هر چه بیشتر و بهتر این اقدام ارزنده برداشته شود.
پس از سخنان ذکایی مراسم افتتاحیه با روشن نمودن شمع از سوی مجری برنامه و دعوت وی از میهمانان به منظور بازدید از فضای نمایشگاه، به پایان رسید.

خبرنگار : طلیعه ملک محمد
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۲ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: