کامبیز خالقی‌زاده، دلایل تصمیم وزارت ارشاد را بررسی کرد:
عدم آگاهی؛ دلیل عدم حمایت از پرینت پروموشن است


کامبیز خالقی‌زاده از جمله اساتید صنعت چاپ کشور است که در نخستین دوره آموزشی پرینت پروموشن حضور داشت. وی که در زمره اساتید جوان، نخبه و پیشروی مباحث آموزشی صنعت چاپ محسوب می‌شود، از عدم برگزاری دوره یک‌ماهه تکمیلی پرینت پروموشن در کشور آلمان ابراز تأسف کرده و در گفتگو با اخبار چاپ به بیان نقطه نظرات خود در این رابطه پرداخت
کامبیز خالقی‌زاده از جمله اساتید صنعت چاپ کشور است که در نخستین دوره آموزشی پرینت پروموشن حضور داشت. وی که در زمره اساتید جوان، نخبه و پیشروی مباحث آموزشی صنعت چاپ محسوب می‌شود، از عدم برگزاری دوره یک‌ماهه تکمیلی پرینت پروموشن در کشور آلمان ابراز تأسف کرده و در گفتگو با اخبار چاپ به بیان نقطه نظرات خود در این رابطه پرداخت.
خالقی‌زاده، درخصوص نتایج و ثمرات ناشی از برگزاری چنین دوره‌های اظهار داشت: سالیان درازی است که سیر پیشرفت صنعت چاپ ایران، تابع آموزش‌های برون‌مرزی است. به بیان دیگر، هرگاه که اساتید و حتی فعالان صنعت چاپ ایران، نسبت به گذراندن دوره‌های آموزشی در ابعاد مختلف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، اقدام کرده‌اند، حوزه‌های و بخش‌های گوناگون این صنعت در داخل کشور رشد و پیشرفت داشته است. در طول مدت زمانی که صنعت چاپ به ایران وارد شده است، این قانون نانوشته بوده و اجرا شده است. حتی نخستین واحدهای چاپی کشور در اصفهان و تبریز نیز تابع این شرایط بوده‌اند.
نمونه عینی و قابل مشاهده و ارزیابی معاصر نیز، در حدود 45 تا 50 سال پیش رقم خورد. در زمانی که اساتیدی نظیر مهندس بیژن درویش، مهندس محمدحسین قاسمی افشار و نسل این اساتید با سفر به کشورهای آلمان، اتریش و دیگر کشورهای توسعه یافته، با آموزش‌های مدرن و روزآمد ـ در همان دوره ـ صنعت چاپ آشنا شدند و پس از بازگشت به داخل کشور، طرح درس‌ها، سیلابس‌های درسی، واحدهای فنی هنرستانی و دانشگاهی، منابع آموزشی و... را تهیه و تدوین نمودند.
نکته جالب و البته تأسف‌آور آن‌که، مراکز آموزشی صنعت چاپ ایران هنوز هم از این آبشخورها استفاده کرده و کماکان محتاج منابعی است که 50 سال پیش توسط اساتید مذکور تهیه شده است. گذراندن دوره‌های آموزشی برون‌مرزی چنین نتایج و ثمراتی به دنبال دارد.
مدرس مرکز شماره 5 دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در ادامه افزود: بدیهی است بروز چنین شرایطی به دلیل وارداتی بود صنعت چاپ و به تبع آن تکنولوژی‌های مرتبط با این صنعت است. از دیگر سو، کشور آلمان در زمره صاحبان اصلی صنعت چاپ محسوب می‌شود. به شکلی در این زمینه مراکز علمی و پژوهشی پربار و معتبری دارد. یکی از این مراکز که با اعتباری جهانی فعالیت می‌کند، مؤسسه آموزشی پرینت پروموشن است. همان‌طور که پیشتر نیز ـ پس از برگزاری دوره ـ اعلام کردم، حضور این اساتید در ایران، آرزویی 30 ساله بود که محقق شد. توجه و اهتمام چنین مراکزی نسبت به اساتید صنعت چاپ ایران، نویدبخش اتفاقی بود که در 50 سال پیش افتاد.
برگزاری این دوره می‌توانست به به‌سازی، نوسازی و پیشرفت و توسعه منابع آموزشی، سیلابس‌های درسی، چگونگی تدریس، ارتقاء سطح علمی اساتید و... کمک‌های شایان توجهی نماید. لیکن متأسفانه به دلایلی این مهم محقق نشد.
وی با اشاره به مبلغ مورد نظر برگزاری دوره پرینت پروموشن در آلمان، تصریح کرد: مبلغی که مقرر شده بود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت حمایت از این دوره پردازد، در لیست هزینه‌ها و بودجه‌های این وزارتخانه، مبلغ بسیار اندکی بود. حتی بسیاری از منتخبین این دوره نیز می‌توانند خود به صورت مستقیم هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایند. زیرا اساتید منتخب دوره، همگی در زمره نخبگان و چهره‌های شاخص صنعت چاپ کشور محسوب می‌شوند که دوره‌های آموزشی متعددی را در نقاط مختلف دنیا گذرانده‌اند.
کامبیز خالقی‌زاده در ادامه به دلایل اتخاذ این تصمیم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در خصوص این موضوع نیز باید به همان بحث همیشگی و دائمی متولی صنعت چاپ اشاره کرد. چرا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ستون و ردیف بودجه مشخصی برای حمایت از طرح‌های آموزشی در صنایع را ندارد. به احتمال نزدیک به واقعیت، مدیران و مسئولان این وزارتخانه از اهمیت و جایگاه ویژه آموزش در ابعاد مختلف صنعت چاپ آگاهی ندارند. در غیر اینصورت می‌توانستند با پرداخت هزینه‌ای اندک کمک بسیار بزرگی به آموزش صنعت چاپ نمایند.
مورد دیگری که موجب شده است تا مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به چنین اقدامی بزنند، نتیجه عدم آگاهی آنان نسبت به موضوعات آموزشی است. متأسفانه مسئولان صنعت چاپ ایران ـ چه در حوزه مدیریت دولتی و چه در زمینه مدیریت صنفی ـ ارتباط و آشنایی چندانی با مباحث آموزشی و صنعتی ندارند. مدیران دولتی که به طور معمول مبتنی بر اولویت‌هایی غیرتخصصی انتخاب می‌شوند و عمده دلایل انتصاب این مدیران موضوعاتی غیر از امور مربوط به صنعت چاپ است. از سوی دیگر، مدیران صنفی نیز افراد باتجربه‌ای در صنعت هستند که این صنعت را از طریق رابطه استاد ـ شاگردی آموخته‌اند؛ و طی دوران فعالیت حرفه‌ای و صنفی خود ارتباط و تعاملی با مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی نداشته و ندارند.
خالقی‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد: به هر شکل این تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جامعه علمی و اساتید صنعت چاپ کشور را ناامید و مأیوس ساخت. ناگفته نماند همگی اساتید انتخاب شده، دوره‌های متعددی را در بسیاری از کشورهای پیشرفته گذرانده‌اند. لذا اصرار آنان مبنی بر لزوم برگزاری این دوره، از سر نیازمندی‌های شخصی و علاقه‌مندی فردی برای سفر به کشور آلمان نیست. خوشبختانه اکثر این دوستان سفرهای فراوانی به کشورهای اروپایی داشته‌اند؛ پس عمده دلیل نگرانی و ناامیدی این اساتید به منظور امکان و فرصتی بود که از دانشجویان و اساتید رشته چاپ در ایران سلب شد.
در حقیقت برگزاری این دوره می‌توانست نقش بسزایی در ارائه آموزش‌های علمی مبتنی بر متدهای روزآمد و مدرن صنعت چاپ در ایران داشته باشد. امیدواریم مسئولان امر یکبار دیگر، و اینبار از سر دقت نظر و توجه به اهمیت آموزش و جایگاه آن در این صنعت، در تصمیم خود بازنگری کرده و موجبات برگزاری این دوره را در کشور آلمان فراهم نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۱ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: