کامل//گزارش اخبار چاپ از کیفیت فنی کتاب ها در کشور
ناشران:وضعیت صحافی خوب نیست


ناشران از وضعیت صحافی در کشور راضی نیستند.این گزاره زمانی جدی تر می شود که بدانیم بسیاری از اهالی نشر دائم واحد صحافی خود را عوض می کنند.این نکته ای است که این افراد در گفت و گو با اخبار چاپ بر آن تاکید داشته اند.

برخی صحافان، زحمات ناشران را هدر می دهند

زحماتی که برای یک کتاب کشیده می شود با سهل انگاری در صحافی به هدر می رود.

برزو سریزدی، مدیر انتشارات اشک با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: بخش بزرگی از آبروی حرفه ای یک نویسنده، ناشر یا تصویرگر در گرو شکل کتابی است که منتشر می کنند و اگر دقت ها و استانداردهای لازم در آن رعایت نشود و کتاب منتشر شده با یک بار خواندن از هم باز شود، در مخاطبان ایجاد دلزدگی می کند.

وی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از مشکلات ظاهری کتاب ها، به طراحی گرافیک آنها ارتباطی ندارد، گفت: عدم برش صحیح صفحات و جلد در صحافی باعث می شود کتاب هایی به بازار بیاید که از کمترین استانداردهای ظاهری برخوردار است.

سریزدی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات موجود در صحافی به قدیمی بودن دستگاهها برمی گردد یا خیر، گفت: من مشکلات این حوزه را بیشتر در بی توجهی و سهل انگاری می دانم تا در استفاده از دستگاههای کهنه. البته فکر می کنم اگر دستگاههای تمام اتومات با کاربران آشنا به آنها به سیستم صحافی کشور وارد شود، برخی از این مشکلات حل شود.

کنترل کیفیت در صحافی دقیق نیست

مدیر انتشارات کتاب پنجره گفت: مشکلات موجود در صحافی کتاب به عدم کنترل کیفیت دقیق برمی گردد .

محمد یراقچی با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: استانداردها در صحافی کتاب رعایت نمی شود و در صورت خراب شدن کتاب، همه چیز با یک عذرخواهی تمام می شود و مساله ای به اسم خسارت وجود ندارد. رعایت نشدن استانداردها به عدم مسوولیت پذیری مسوولان فنی چاپخانه ها برمی گردد .

او درباره اینکه برای این استانداردسازی چه کارهایی باید انجام شود نیز گفت: فکر می کنم پیش از استانداردسازی در حوزه صحافی باید مسوولیت پذیری در این حوزه تقویت شود. از طرف دیگر فکر می کنم اگر دادن خسارت در قبال خراب شدن یک کتاب در کشور ما باب شود، همه در برابر کتاب پاسخگو خواهند بود .

این ناشر در پاسخ به این سوال که مشکلات صحافی کتاب تا چه حد به فرسودگی دستگاهها بر می گردد، گفت: اگر مجموعه چاپ و صحافی مدرن باشد، بدون شک بر روی کیفیت اثر مثبت می گذارد اما من به تجربه دیده ام که با دستگاههای فرسوده چاپ و صحافی نیز می توان کارهای خوبی ارائه کرد.به شرظ آنکه اصول، نظم و شرافت کاری رعایت شود .

یراقچی با اشاره به مسائلی که کتاب هایی با شمارگان انبوه در این زمینه به وجود می آورد نیز گفت: تولید کتاب در ایران به دو بخش انبوه (آموزشی و کمک آموزشی) و محدود (کتاب های حوزه عمومی) تقسیم می شود. چون کار در حوزه کتاب های عمومی سود زیادی برای صحافی و چاپخانه ندارد، وقت کافی برای این کار نمی گذارند و در عوض به سراغ کتاب های نوع اول می روند که به دلیل تاریخ مصرف دار بودن، کسی توقع ندارد کیفیت صحافی آنها بالا باشد .

 وی افزود: به عقیده من شمارگان های بالا، به اخلاق حرفه ای در حوزه صحافی لطمه می زند. به همین دلیل برخی صحافی های باکیفیت از قبول کتاب هایی که شمارگان بالا دارد و قرار است چسب و صحافی قوی نداشته باشد، خودداری می کنند تا اخلاق حرفه ای خود را حفظ کنند.

 

کیفیت فنی اکثر کتاب ها در ایران پایین است

عمده ترین مشکل چاپ و صحافی به روز نبودن ماشین آلات است.

مدیر انتشارات محراب قلم با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: کهنگی این دستگاهها برای ناشران دردسرساز است. این مساله باعث می شود سرعت کار و کیفیت کتاب ها افت کند و متاسفانه این مساله در کشور عمومیت دارد.

عبدالعظیم فریدونی، ضمن انتقاد از جدا بودن واحدهای صحافی از چاپخانه ها نیز گفت: وقتی صحافی ها مستقل از چاپخانه ها عمل می کنند، ضمن انتقال فرم های چاپی از چاپخانه به صحافی ضایعات ناگزیری به وجود می آید و ناشران نمی توانند تشخیص دهند ضایعات از جانب کدام واحد صنفی به وجود آمده است؛ چون هیچ یک از آنها زیر بار مسوولیت ضایعات نمی روند.

فریدونی با اشاره به توان اقتصادی پایین نشر کشور گفت: چون قیمت کتاب در کشور پایین است، صحافی ها نمی توانند بهای بیشتری از ناشران طلب کنند. زمانی که قدرت پرداخت ناشران کم است و در صحافی ها از دستگاههای قدیمی استفاده می شود، کیفیت کتاب ها هم پایین می آید.

 وی افزود: متاسفانه توان اقتصادی واحدهای صنفی مرتبط با صنعت چاپ هم پایین است و نمی توانند ماشین آلات مدرن وارد کنند و چون مکان مناسب و نیروی متخصص نیز در اختیار ندارند، تنها کیفیت کتاب های ناشران حرفه ای که توان پرداخت بهای سنگین تری را دارند قابل قبول است. این ناشران ناچارند برای تولید کتاب های باکیفیت، با معدود صحافی هایی کار کنند که با دریافت دستمزد بالاتر کار بهتری ارائه می دهند. البته تعداد این صحافی ها معدود است و اگر قرار باشد همه ناشران کارهای خود را به آنها بدهند، نمی توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند.

فریدونی درباره مشکلاتی که صحافی بی کیفیت برای کتاب ها به وجود می آورد نیز به اخبار چاپ گفت: در صحافی بی کیفیت اوراق به درستی تا نمی خورد و همین مساله باعث می شود که صفحات کتاب تنظیم نباشد. این مساله خصوصا در کتاب های رنگی به چشم می خورد و ما شاهد کتاب هایی هستیم که تصویرهای بزرگ آنها که در دو صفحه روبروی هم چاپ شده است، تراز نیست.

 وی افزود: زمانی که سخت افزار آماده سازی کتاب کیفیت خوبی نداشته باشد، کتاب دوام کمتری خواهد داشت.

 

معلوم نیست دستگاه های قدیمی چگونه وارد کشور می شود

«عدم تمرکز صحافی و چاپ در یک واحد صنفی، صحافی ضعیف کتاب ها را به دنبال دارد.»

 مدیر انتشارات «فرهنگ گستر» با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت:« عموم صنف صحافی به دلیل بالا بودن قیمت های دستگاههای مدرن، هنوز از صحافی دستی استفاده می کنند که ضعف شیرازه کتاب ها را به دنبال دارد.»

«محسن مهرآبادی» افزود:«با وجود اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه وارد کردن دستگاههایی با عمر بیش از یک سال را به واردکنندگان دستگاههای صحافی نمی دهد، اما معلوم نیست چگونه بسیاری از واحدهای صنفی، دستگاههای دست دوم اسقاطی را با قیمت ارزان تر از کشورهای دیگر می خرند. این دستگاهها از فرط قدمت، کاربران کهنسالی هم دارند و صحافان جوان برای یادگیری کار با این دستگاهها وقت نمی گذارند. بنابراین کاربران این دستگاهها از یک واحد صحافی به واحد دیگر منتقل می شوند و این چرخه معیوب ادامه پیدا می کند.»

وی با اشاره به اینکه صحافی در کشور ما از چسب سرد دستی به چسب گرم ماشینی ارتقا پیدا کرده است، می گوید:« با وجود این ارتقا هم مشکل شیرازه ضعیف کتاب ها برطرف نشده است. چون برای ارزان تمام شدن کار، از مواد مخلوط و معیوب استفاده می شود که خود این مساله هم دوام و قوام کتاب را پایین می آورد. از طرف دیگر برخی سفارش دهندگان (ناشران) هم به دلیل ضعف های اقتصادی این حوزه یا تاریخ مصرف دار بودن کتاب های تولیدی خود، کیفیت را فدای ارزانی می کنند و از صحافان می خواهند چسب خوب به کار نبرند!»

این ناشر کتاب های ادبیات ایرانی و کودک و نوجوان با اشاره به کار ناشران حرفه ای در این زمینه به اخبار چاپ گفت:« ناشرانی که می خواهند کتاب های ماندگارتری داشته باشند، به ناچار باید بهای بیشتری بپردازند که از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه نیست. با این حال در برخی از صحافی ها در ازای بهای بالاتر هم از مواد مخلوط استفاده می شود.»

وی افزود:« قوام، دوام و ماندگاری یک کتاب به نحوه شیرازه کردن آن بستگی دارد. کتابی که با یک بار استفاده از هم باز شود، ماندگار نیست. در صورتی که کتاب های خطی قدیمی بعد از گذشت سال ها، به دلیل کار قوام یافته عنصر انسانی، سالم مانده اند.»

 مهرآبادی در پاسخ به این سوال که کهنگی دستگاههای صحافی چه اثری بر سرعت کار ناشران می گذارد، گفت:« من تا به حال دو بار از نمایشگاه دروپا (نمایشگاه ماشین آلات چاپ) بازدید کرده ام. سرعت در کشورهای دیگر حرف اول را می زند اما در کشور ما کار سریع نادر است. به همین دلیل اگر ناشری بخواهد کار خود را سریع تر چاپ کند، باید درصد بالاتری به صحافی یا چاپخانه بپردازد. با این وجود هم اگر ناشری فرضا در اسفند ماه تلاش خود را برای رساندن کتاب به نمایشگاه بین المللی کتاب آغاز کند، باز هم این سررسیدها، تقویم ها و دفترچه های رنگی هستند که در چاپخانه ها چاپ می شوند.در یک کلام کارها عملا از ضرورتی برخوردار نیستند تا سرعت مهم باشد!»

وی در پایان  به اخبار چاپ گفت:« بنا بر یک تعهد نانوشته کار با دستگاههای فرسوده ادامه پیدا می کند و ناشران هم جز راضی شدن به این مساله، راهی ندارند.»

 

صحافی از دیگر زیرمجموعه های صنعت چاپ ضعیف تر است

«صحافی از دیگر زیر مجموعه های صنعت چاپ ضعیف تر است و دلیل آن را باید در این نکته جستجو کرد که هنوز در ایران به کتاب به عنوان یک کالای تجاری نگریسته نمی شود.»

«تورج ذکایی» مدیر انتشارات «آرویج»، ناشر کتاب های ادبیات ایرانی و پزشکی با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت:«به دلیل این نگاه غیرتجاری، مردم حاضر نیستند بهای بالاتری برای کتاب بپردازند. بنابراین ناشران هم به دنبال صحافی های ارزان تری می گردند که دستگاه های قدیمی دارند و کیفیت کار آنها هم پایین است. این مساله باعث تولید کتاب هایی می شود که از نظر صحافی ضعیف و کم دوام هستند.»

او درباره مشکلاتی که صحافی ضعیف برای ناشران به دنبال دارد نیز گفت:« با وجود مکانیسم کهنه کار صحافی در کشور، علاوه بر بدقولی هایی که در اتمام کار به وجود می آید، کیفیت کارها به شدت افت می کند.»

وی درباره آسیب های کار دستی در صحافی نیز گفت:« کار دستی در صحافی خطرات زیادی برای کاربران دارد. در یک کارگاه عقب مانده با دستگاههای قدیمی، کتاب ها به صورت دستی برش زده می شوند که در وهله اول برای کارگران خطرناک است و امکان قطع شدن دست آنها وجود دارد در حالی که دستگاههای صحافی پیشرفته به چشم الکترونیکی مجهز هستند و چنین خطراتی را به دنبال ندارند.»

ذکایی افزود:« اگر قرار باشد این صنعت رشد کند باید دستگاههای مدرن به کشور وارد شود. این در حالی است که  در حال حاضر دلالان در هر جای دنیا دستگاه دست دوم می یابند، به ایران می آورند و می فروشند. فروش این دستگاهها اثر منفی بر کیفیت چاپ و صحافی دارد.»

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ يکشنبه ۱۱ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ يازدهم مردادکلیدها : صحافی ناشران وضعیت فنی کتاب


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: