برای نخستین بار در کشور برگزار خواهد شد:
جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران


جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران که نخستین دوره برگزاری را تجربه می‌کند، با هدف ارتقای کیفی جریان تولید کتاب نفیس در صنعت نشر ایران برگزار خواهد شد.
سیدمسعود ناصری مدیر اجرایی جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران، در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران که نخستین دوره برگزاری را تجربه می‌کند، با هدف ارتقای کیفی جریان تولید کتاب نفیس در صنعت نشر ایران و ارائه راهکارهای تولید بهینه کتاب نفیس، بسترسازی به منظور معرفی میراث مکتوب ایران از طریق چاپ حداکثر عناوین نسخ خطی نفیس، کمک به ارتقای علمی محتوای کتب نفیس ایرانی، تشویق ناشران به چاپ کتب نفیس، ترویج فرهنگ استفاده از کتب نفیس و ارتقای دانش عمومی درباره نگهداری و حفظ نسخ خطی برگزار خواهد شد.
وی گفت: این برنامه به چهار بخش «قرآن، نهج البلاغه و سایر كتب مذهبی نفیس»، «دیوان‏های شعر نفیس»، «کتب ایرانشناسی نفیس»، «کتب نفیس هنری در رشته‏های مختلف» و «کتب نفیس چاپ شده از روی نسخ خطی» تقسیم شده است. در پایان جشنواره از میان آثار ارائه شده، بهترین‌ها برای قضاوت نهایی و اهدای تندیس و جوایز نفیس انتخاب می‌شوند.
سیدمسعود ناصری افزود: تندیس‌های در نظر گرفته شده تنها متعلق به صاحبان اثر می‌باشد. از این رو، گفتنی است که مخاطبین این جشنواره، ناشران ایرانی و خارجی، مجموعه‌داران ایرانی و خارجی، هنرمندان و فعالان حوزه‌های مختلف هنری، عکاسی، تذهیب، خوشنویسی، مدیران روابط عمومی به عنوان مصرف‌کننده و کانون‌های تبلیغاتی هستند. در این میان چاپخانه‌دارانی که به ترویج کتاب‌های نفیس بپردازند، نیز در زمره مخاطبان این جشنواره محسوب می‌شوند؛ اما بیشترین تمرکز جشنواره بر روی صاحبان اثر به خصوص در حوزه ناشران می‌باشد.
وی پیرامون تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه‌ی جشنواره و معیارهای داوری این دوره اظهار داشت: با توجه به این‌که اقدام به انتشار کتب نفیس و نسخ خطی بسیار کم رواج دارد اما در حدود یک سوم اشخاص در این یک هفته آثار خود را ارسال نموده‌اند و در بخش داوری نیز از بین دست‌اندرکاران کتاب، کتب نفیس، صحافی، چاپ، جلوه‌های ویژه، خطاطی به بخش داوران معرفی شده‌اند که احتمالا تا 20 دی‌ماه سال جاری جلسه‌ای با عنوان معیار‌های داوری گذاشته ‌خواهد شد. بنا شده است داوران جشنواره در جلسه مذکور با توجه به شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی آثار، محصولات و کتب نفیس منتخب را مشخص کرده و اعلام نمایند.
مدیر اجرایی جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی خاطر شان کرد: برگزارکنندگان این جشنواره سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی با حمایت معنوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کمیته ملی یونسکو در ایران هستند. در ضمن موسسه فرهنگی هنری فرانگر سبز نیز به عنوان مجری نسبت به برگزاری این جشنواره ملی اقدام می‌كند.
شایان ذکر است نمایشگاه آثار اسالی به دبیرخانه جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران از 23 تا 27 بهمن‌ماه سال جاری در محل مرکز اسناد کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

خبرنگار : طلیعه ملک محمد




منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۹ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: