فرزانه‌پور در واکنش به عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سمینار پرینت پروموشن:
پرینت پروموشن غذای روح آموزش چاپ در ایران بود


پوپک فرزانه‌پور استاد واحد درسی چاپ ماشینی در رشته گرافیک دانشگاه الزهرا(س) است.پس از اعلام عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی پرینت پروموشن توسط انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و به تبع آن منتفی شدن برگزاری این دوره در کشور آلمان، اخبار چاپ گفتگوی کوتاهی با فرزانه‌پور داشت.

اخبار چاپ: پوپک فرزانه‌پور استاد واحد درسی چاپ ماشینی در رشته گرافیک دانشگاه الزهرا(س) است. وی از جمله اساتیدی است که در نخستین سمینار آموزشی پرینت پروموشن حضور داشت. پس از اعلام عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی پرینت پروموشن توسط انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و به تبع آن منتفی شدن برگزاری این دوره در کشور آلمان، اخبار چاپ گفتگوی کوتاهی با فرزانه‌پور داشت.
فرزانه‌پور در این گفتگو به ثمرات و نتایج پربار این سمینار اشاره کرده و اظهار داشت: سمینار آموزشی پرینت پروموشن، از جمله معدود سمینارها و برنامه‌های آموزشی صنعت چاپ کشور بود، که نتایج پربار، ارزنده و باورنکردنی به همراه داشت. حضور در این دوره آموزشی فرصت مغتنمی برای بنده محسوب می‌شد. چرا که توانستم با حضور در این سمینار آموزشی، مدل و الگوی جدید و تازه‌ای برای تدریس در دانشگاه بیابم.
استاد دانشگاه الزهرا(س) و فارغ التحصیل رشته گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد، در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ایجاد تعامل سازنده با دانشجویان، تغییر الگوی تدریس (البته مبتنی بر سیلابس‌ درسی موجود)، ایجاد موقعیت‌های عینی، ارائه نمونه‌های چاپی و... همه‌وهمه رویکردهای جدیدی است که پس از حضور در سمینار پرینت پروموشن، در ترم جدید تحصیلی به کار بسته‌ام. به بیان دیگر، شرایط تدریس و موضوعات مطرح در کلاس‌ها، پس از حضورم در پرینت پروموشن به طور کلی دگرگون شد. تغییرات مذکور به حدی است که داشجویان به سادگی می‌توانند در خصوص آن شهادت دهند.
پوپک فرزانه‌پور در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: فقر منابع آموزشی، کمبود استاد، پایین بودن سطح علمی اساتید، حلقه بسته مدرسین و اساتید، کمبود دوره‌های آموزشی مختص اساتید و موارد بی‌شمار دیگر، موجب شده‌اند تا هیچ‌یک از دانشگاه‌های مرتبط با رشته چاپ از سطح علمی و درخور توجه برخوردار نباشند. زیرا تربیت دانشجوی کارآزموده و با سطح علمی و دانش مناسب، نیازمند وجود اساتیدی است که خود از سطح علمی و اعتبار دانشگاهی شایسته‌ای بهره‌مند باشند. مشکلی که در حوزه‌های آموزشی صنعت چاپ ایران بسیار به چشم می‌خورد. به باور بنده، هیچ کدام از اساتید رشته چاپ در ایران، تحصیلات مدون و کارشناسی در این حوزه نداشته‌ و ندارند. ما اساتید رشته چاپ، تنها بر تجربیات شخصی، مطالعات فردی و منابع اینترنتی متکی هستیم. حتی با کمال تأسف باید اذعان کنم: منابع آموزشی ترجمه شده علمی نیز در اختیار نداریم و همان‌گونه که پیشتر نیز ذکر کردم به اینترنت و مقالات آن متکی هستیم. با چنین شرایطی برگزاری دوره‌هایی نظیر پرینت پروموشن، شرایط آموزشی صنعت چاپ را به طور کلی دگرگون می‌سازد.
این تحلیل به سادگی قابل ارزیابی است. یک بررسی ساده در سطح دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که رشته چاپ را در داخل کشور تدریس می‌کنند، صحت و سقم این مطلب را آشکار می‌کند. در نخستین دروه سمینار آموزشی پرینت پروموشن، 30 تن از اساتید رشته چاپ حضور داشتند. این اساتید از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلفی در دوره مذکور حضور یافته بودند. کارشناسان موضوع به راحتی می‌توانند با مراجعه به این دانشگاه‌ها و پرسش و پاسخ از دانشجویان این اساتید، دریابند که سمینار پرینت پروموشن چه تأثیری در کلاس‌های اساتید حاضر در دوره داشته است.
فرزانه‌پور در پایان به موضوع عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری دوره پرینت پروموشن اشاره داشته و خاطرنشان کرد: درک اهمیت برگزاری چنین دوره‌هایی، چندان پیچیده و سخت نیست. تنها کافی است مسئولین امر با دقت بیشتری به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی رشته چپ بپردازند. آنگاه مشاهده می‌کنند که دوره‌هایی اینچنینی چون غذای دانشجویان و اساتید رشته چاپ محسوب می‌شود.
بدون تردید اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری سمینار آموزشی پرینت پروموشن حمایت کرده و موجبات اعزام 14 نفر از اساتید رشته چاپ به کشور آلمان را فراهم می‌کرد، موقعیت و سطح علمی دانشجویان و اساتید این رشته به طور کلی دستخوش تغییرات بنیادین می‌شد. به گونه‌ای که سطح علمی و اعتبار بین‌المللی دانشگاه‌های رشته چاپ ایران را تا حد بسیار فراوانی افزایش می‌داد.
اما افسوس و صد افسوس که مسئولان امر بدون توجه به اهمیت و حتی فراتر از آن، ضرورت برگزاری این دوره، به سادگی از کنار آن عبور کرده و این امکان بی‌نظیر را از فعالان آموزشی صنعت چاپ کشور سلب نمود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۴ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: