بر اساس انعقاد تفاهم نامه میان میان وزارت بازرگانی، اتحادیه واردکنندگان داروی کشور رخ می دهد:
ثبت و چاپ بارکد دو بعدی در محصولات دارویی


ثبت و چاپ بارکد دو بعدی از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت بازرگانی، اتحادیه واردکنندگان داروی کشور، سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران (تولیدکنندگان دارو) و اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی، ویتامینی و گیاهی ایران، انجام خواهد شد.

 اخبار چاپ: یکی از کاربردهای اصلی و بسیار مهم صنعت بسته‌بندی در میان دیگر صنایع، استفاده از قابلیت‌های این صنعت در بسته‌بندی محصولات دارویی و بهداشتی است. گستره‌ی وسیعی از محصولات دارویی که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سلامت و جان و زندگی مردم دارند، نیازمند بسته‌بندی با رعایت موازین و استانداردهای بهداشتی هستند.
علاوه بر این موضوع، بازار محصولات دارویی همواره با قاچاق دارو، واردات غیرمجاز، داروهای تقلبی و... در بیشتر کشورهای جهان همراه بوده است. قاچاق دارو از دو جنبه معضلاتی جدی را در ساختار سلامت اجتماعی هر کشوری ایفا می‌کند. نخست داروهای تقلبی که برای بیمار نامناسب و نامساعد است؛ و دوم قیمت تمام شده دارو است. از این رو، مبارزه با قاچاق دارو در بسیاری از کشورهای جهان و منجمله ایران سالیان درازی است که پیگیری می‌شود.
در این راستا، هفته گذشته محمود اعلایی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر، از آخرین اقدامات شبکه بازرسی و نظارتی مردمی (شبنم) در زمینه مبارزه با قاچاق دارو و محصولات بهداشتی با استفاده از سامانه بارکد دو بعدی خبر داد.
اعلایی در خصوص شیوه اجرای این طرح اظهار کرد: این فعالیت از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت بازرگانی، اتحادیه واردکنندگان داروی کشور، سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران (تولیدکنندگان دارو) و اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی، ویتامینی و گیاهی ایران، انجام خواهد شد.
وی افزود: موضوع این تفاهم‌نامه، انجام تعهدات و پیگیری‌های لازم و اجرای طرح بررسی اصالت داروها و مکمل‌های غذایی، رژیمی، ویتامینی و گیاهی ایران اعم از تولید داخل و یا وارداتی با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها و نظارت عالی وزارت بهداشت است.
مدیرعامل راهبر در ادامه تصریح کرد: تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان داروی کشور مشمول این طرح می‌شوند و از این پس خواهند توانست بر روی اقلام دارویی خود، بارکد دو بعدی را برچسب کنند. مصرف‌کنندگان دارو در سراسر کشور نیز می‌توانند با استعلام بارکد دو بعدی برچسب شده بر روی داروها از طریق تلفن همراه، از اصالت و سلامت داروی خریداری شده مطمئن شوند.
محمود اعلایی در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح از قاچاق و واردات غیررسمی داروهای گرانقیمت و ورود داروهای تقلبی جلوگیری می‌شود و مردم می‌توانند در هر زمان و مکان، داروهای مورد تأیید وزارت بهداشت را که بر روی آن‌ها بارکد دو بعدی برچسب می‌شد با استفاده از تلفن همراه دوربین‌دار، ببینند و با ارسال پیامک به سامانه شبنم، از اصالت داروی خود مطلع شوند.

منتشر شده توسط طلیعه ملک محمد در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۸ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: