نیکوسخن در گفتگو با اخبار چاپ تصریح کرد:
هیات مدیره از مفاد تفاهم‌نامه معاون فرهنگی اطلاع کامل دارد


اخبار چاپ: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر امور چاپ، هفته گذشته حضور وسیعی در بدنه رسانه‌ای کشور داشتند. انتشار اخبار رویدادها، وقایع و اتفاقات، برنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های ارسالی این معاونت، محافل خبری را بیش از پیش با بهمن دری و تصمیمات و اقدامات وی آشنا ساخت
اخبار چاپ: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر امور چاپ، هفته گذشته حضور وسیعی در بدنه رسانه‌ای کشور داشتند. انتشار اخبار رویدادها، وقایع و اتفاقات، برنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های ارسالی این معاونت، محافل خبری را بیش از پیش با بهمن دری و تصمیمات و اقدامات وی آشنا ساخت.
در میان این اخبار که البته بخش قابل توجهی از آن‌ها، در ارتباط با صنعت چاپ و رویدادهای پیرامونی و حواشی آن بود، خبر ارسال تفاهم‌نامه از سوی معاونت امور فرهنگی برای وزیر صنایع، از اهمیت، جایگاه و حساسیت ویژه و خاصی برخوردار بود.
تناقضات موجود میان بدنه‌ی صنعتی چاپ و محصولات فرهنگی آن، از یک سو؛ و تلاش فرهنگ و ارشاد برای حفظ مدیریت کلان این صنعت در بدنه وزارتخانه و عدم تمایل وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی برای مسئولیت‌پذیری در خصوص صنعت چاپ، از سوی دیگر؛ موجب شده است تا این صنعت یک بام و دو هوایی ایران، نه از امتیازات و معافیت‌های فرهنگی بهره‌مند شود و نه از تسهیلات کم‌بهره صنایع استفاده نماید.
ناگفته پیداست که برخی از فعالان صنعت چاپ نیز از این آب گل‌آلود امکانات و فرصت‌ها و موقعیت‌های بی‌بدیلی صید می‌کنند و صد البته که چندان هم از این وضعیت ناراضی نیستند. لیکن مطامع و زیاده‌خواهی‌های این عده ارتباطی با فرهنگ اصیل و درخواست‌های اصلی بدنه واقعی و حقیقی صنعت چاپ کشور ندارد و بسیاری از آنان به دنبال روشن شدن موضوع هستند و تعیین تکلیف این صنعت از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی.
از این رو، هر خبر و حتی شایعه‌ای که حکایت قدیمی و تکراری متولی دولتی صنعت چاپ در آن وجود داشته باشد، توجه ویژه اهالی این صنعت را به خود جلب کرده و به اعلام نظر درخصوص آن می‌پردازند. در چنین شرایطی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته گذشته خبر ارسال تفاهم‌نامه‌ای 10 ماده‌ای از سوی این معاونت به وزیر صنایع را منعکس کرد. تفاهم‌نامه‌ای که به گفته بهمن دری، شرایط صنعت چاپ را به طور کلی دگرگون ساخته و بسیاری از مشکلات فعلی آن را مرتفع می‌نماید.
اخبار چاپ که خود را موظف به پوشش خبری و پیگیری چند و چون امور مربوط به صنعت چاپ کشور می‌داند، با جدیت تمام نحوه تنظیم این تفاهم‌نامه، چگونگی ارسال به وزارت صنایع، تعامل با اتحادیه‌های صنفی و انجمن‌های مردم‌نهاد، نظرات کارشناسی نخبگان و اساتید چاپ کشور و... را پیگیری کرده و آخرین تحولات و اقدامات مربوط به این تفاهم‌نامه را به سمع و نظر مخاطبان ارجمند خود می‌رساند.
لذا در نخستین گام تحلیل چگونگی تنظیم این تفاهم‌نامه، خبرنگار اخبار چاپ گفتگوی کوتاهی با علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران داشت. اتحادیه متبوع نیکوسخن، یکی از اثرگذارترین نهادهای صنفی و بخش خصوصی صنعت چاپ در کشور است. نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و دیگر اتحادیه‌های صنفی و انجمن‌ها، می‌تواند به تنظیم هرچه بهتر و ارزنده‌تر این تفاهم‌نامه کمک‌های شایان توجهی نماید.
آن‌چه در پی می‌خوانید، رویکرد علی نیکوسخن نسبت به تنظیم تفاهم‌نامه مذکور است:
وی ضمن ابراز اطلاع از مفاد این تفاهم نامه، اظهار می‌کند: خوشبختانه آقای یوسف افراش ـ سرپرست دفتر امور چاپ ـ دو ویژگی بسیار مثبت دارند. نخست این‌که ایشان اهل مشورت و دریافت نظرات کارشناسان و متخصصان هر حوزه هستند. بدین معنی که هر زمان تصمیم به انجام فعالیتی می‌گیرند، اول با اتحادیه‌های صنفی و کارشناسان آن‌ها به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.
ویژگی دوم ایشان اعتماد و اطمینان به اتحادیه‌های صنفی است. جلسات متعدد و منظمی با هیات مدیره و رؤسای اتحادیه‌های صنعت چاپ، حداقل در تهران دارند. از این رو، همزمان با مدیریت ایشان ارتباط و تعامل بسیار سازنده‌ای میان اتحادیه‌ها و دفتر امور چاپ ایجاد شده است. لذا ما در جریان بسیاری از امور در دست اقدام این دفتر هستیم.
وی در پاسخ به پرسش اخبار چاپ پیرامون مفاد این تفاهم‌نامه و اهمیت آن‌ها، تصریح کرد: بنده نسخه‌ای از این تفاهم‌نامه را مشاهده کرده‌ام. همان‌طور که معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عنوان کرده‌اند، این تفاهم‌نامه در 10 بند تنظیم شده است. مفاد تنظیم شده به گونه‌ای است که در آینده نتایج و ثمرات ارزنده‌ای برای صنعت چاپ به همراه خواهد داشت.
پرسش دیگری که نیکوسخن به آن پاسخ داد، در ارتباط با جزئیات مفاد این تفاهم نامه بود. وی گفت: هم اکنون حضور ذهن ندارم. اما براساس بندهای مطرح در این تفاهم‌نامه وزارت صنایع از این پس موظف می‌شود تا خدماتی را که به تمامی صنایع ارائه می‌کند، به صنعت چاپ و واحدهای چاپی نیز ارائه دهد. اعطای تسهیلات با نرخ سود بانکی تک‌رقمی، معافیت واردات ماشین‌آلات و... همه‌وهمه در زمره این امکانات محسوب می‌شوند.
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در بخش دیگری از این گفتگو و در پاسخ به مشورت مشخص در خصوص این تفاهم‌نامه از سوی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه مشورت کاملی با اتحادیه‌ها داشته است. اما اگر منظور این است که همه این مباحث را در یک جلسه و در قالب یک روز مشخص مطرح کرده باشند، بنده تأیید نمی‌کنم. لیکن سرپرست دفتر امور چاپ طی جلسات متعدد و در ماه‌های گذشته تمامی مطالب مندرج در این تفاهم‌نامه را با هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مطرح نموده و نظرات کارشناسی ما را دریافت و یادداشت کرده است. از این رو، بنده بر این باورم که ما از کلیه بندهای این تفاهم‌نامه آگاهی داریم. در ضمن لزومی هم ندارد که سرپرست دفتر امور چاپ همه موارد را به صورت یک‌جا و یک پارچه با ما در میان بگذارد.
نیکوسخن در پایان تأکید کرد: مسیر بسیار مناسبی از سوی سرپرست دفتر امور چاپ و معاونت محترم امور فرهنگی وزارت ارشاد دنبال شده و می‌شود. ما امیدواریم که بتوانند این مسیر را ادامه داده و راه را برای پیشرفت و ارتقاء صنعت چاپ کشور هموار نمایند.
به نظر می‌رسد رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از شرایط حاکم بر این تفاهم‌نامه راضی و خشنود است. تفاهم‌نامه‌ای که در صورت تهیه و تنظیم کارشناسی و تخصصی می‌تواند بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در صنعت چاپ کشور را مرتفع نماید.
اما آیا این تفاهم‌نامه به صورت کارشناسی تنظیم شده است؟ آیا با نخبگان بخش‌های مختلف صنعت چاپ کشور مشورت شده است؟ آیا نظرات کارشناسی اتحادیه‌های استانی مورد مطالعه قرار گرفته است؟ آیا کسی به طور کامل از مفاد این تفاهم‌نامه آگاهی دارد؟ تفاهم‌نامه مذکور در حال حاضر کجاست؟ و...؟
پاسخ این پرسش‌های طی روزهای آتی و در خبرهای تکمیلی ارائه شده و به سمع و نظر مخاطبان ارجمند اخبار چاپ خواهد رسید.


منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۷ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: