گزارشی ازسمینار دو روزه طراحی و بسته بندی باهدف جایگاه سازی برند:
کار بسته بندی تلاقی منطق و عاطفه در مغز است


اخبار چاپ :سمینار دو روزه طراحی بسته بندی با هدف جایگاه سازی برای برند روزهای پنجشنبه هجدهم و جمعه نوزدهم آذرماه در خانه هنرمندان ایران توسط شرکت تتراپک ایران برگزار شد.دراین سمینار شهرزاد اسفرجانی،نسیم صادقی و نژده هوانسیان از طراحان و استراتژیست های برند به ایراد سخن و ارائه مطلب پرداختند.

 به گزارش اخبار چاپ در این سمینار دو روزه که با حمایت شرکت تتراپک ایران برگزار شد شهرزاد اسفرجانی،نسیم صادقیان و نژده هوانسیان به بیان مباحثی درباره آنالیز برندهای ایرانی و جهانی و نیز جایگاه بسته بندی و طبقه بندی شناخت مخاطب برای شرکت کنندگان که اکثراً از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته گرافیک بودند پرداختند.
در روز اول سمینار شهرزاد اسفرجانی استراتژیست و هدایتگر برند به ارائه گزارشی که شرکت تتراپک از جامعه مصرفی ایران تهیه کرده بود پرداخت و مطابق این گزارش گرایش های اجتماعی در ایران را به هفت قسمت تقسیم کرد و متذکر شد: گرایش های اجتماعی در ایران را می توان به اقتصادی بودن.، تضاد سلامتی، گرایش به مصرف محصولات سبز، مصرف کنندگان نگران.،مصرف کنندگان کنترل کننده و تحت کنترل و مصرف کنندگان طالب زندگی، راحت تقسیم کرد.
 اسفرجانی سپس به بیان خصوصیت هر یک از این مصرف کنندگان پرداخت و تاکید کرد: باید به این نکته اهمیت داد که نیازها و آرزوهای مخاطب چیست
در ادامه این قسمت که با نام شناخت مخاطب دنبال می شد شهرزاد اسفنجاری اجزای یک بریف خلاق برای بسته بندی را برشمرد و اضافه کرد :مهمترین سه جمله ای که بسته بندی در همان وحله اول می گوید این است که 1- من کیستم؟ 2- چه چیزی من را متفاوت می کند؟ و 3- چرا باید خریده شوم؟
وی سپس به بیان خاطراتی از برندهایی که در ایران طراحی و هدایت کرده بود پرداخت و چند نمونه از برندهای مشهور را نیز به لحاظ رنگ شناسی بررسی کرد
اسفنجاری در پایان، درس روز اول سمینار را جستجوی رفتار مصرف کننده با هدف خلاقیت دانست و به این ترتیب روز اول سمینار به پایان رسید.
در روز دوم سمینار ابتدا شهرزاد اسفرجانی به بیان مباحثی درباره انتخاب ایده و طراحی در بسته بندی پرداخت و سپس در فاز چهارم سمینار نسیم صادقیان از شرکت تتراپک تکنیک های فنی تتراپک را برای شرکت کنندگان تشریح کرد.
نژده هوانسیان استراتژیست دیزاین،برند و نوآوری و نیز تنها عضو ایرانی انستیتوی مدیریت دیزاین در بوستون دیدگاه های خود را در زمینه بسط برند،هویت سازمانی و بسته بندی تشریح کرد، هوانسیان هویت سازمانی را قانون اساسی برند دانست که مجموعه کاملی از مشخصه های بصری از جمله لوگو،لوگو تایپ،تایپو گرافی،رنگ ها و فرم ها است.
این طراح برند ادامه داد: انسجام برند ضمن تداوم و تغییر از خصوصیات برند موفق است.
وی درباره بسته بندی تصریح کرد:بسته بندی به لحاظ فروش بی نهایت ارزش دارد و بنابراین طراحان باید بپذیرند برای بسته بندی تنها دیزاینر تصمیم نمی گیرد بلکه این یک کار تیمی است. هوانسیان وضوح و نظم و ترتیب،برانگیختن احساسات و ترتیب طبیعی مشاهده - خواندن را از خصوصیات بسته بندی موفق دانست و بر آشنایی بیشتر شرکت کنندگان در این دوره بر این مفاهیم تاکید کرد.
در پایان سمینار اسفرجانی در جمع بندی مطالب ارائه شده در این دو روز کار بسته بندی را تلاقی دو نیمکره راست و چپ مغز یعنی منطق و عاطفه معرفی کرد و متذکر شد بسته بندی خوب هم جذاب و خوشایند است و هم اینکه اطلاعات کافی را در اختیار مخاطب می گذارد. وی تاکید کرد برند خوب چیزی فراتر از یک لوگوی زیبا است،متمایز و مشخص است، ارتباط برقرار می کند و اعتماد مشتری را نیز به خود جلب می کند.
شایان ذکر است در پایان مراسم به شرکت کنندگان گواهی نامه حضور در سمینار و یک کتاب در مورد طراحی و گرافیک از سوی شرکت تتراپک اهداء شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۰ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: