رییس انجمن خرمای ایران در خوزستان هشدار داد:
بحران در بخش خرما به دلیل عدم حمایت موثر از صنایع بسته بندی


مسعود عبادی پور هشدار داد بحران اقتصادی در بازارهای هدف، بی ثباتی، مقررات بانکی و عدم حمایت موثر از صنایع بسته بندی و فرآوری خرما منجر به ایجاد بحران در این بخش شده است.

مسعود عبادی پور هشدار داد بحران اقتصادی در بازارهای هدف، بی ثباتی، مقررات بانکی و عدم حمایت موثر از صنایع بسته بندی و فرآوری خرما منجر به ایجاد بحران در این بخش شده است.
به گزارش اخبار چاپ، مسعود عبادی پور رییس انجمن خرمای ایران در خوزستان اظهار داشت: در سال های اخیر صنایع بسته بندی و فرآوری خرما در استان های خرماخیز، متناسب با استاندارد ایجاد شده نقش عمده ای در رونق تجارت خرما ایجاد کرده و باعث ارزش افزوده و حفظ و توسعه اشتغال پایدار شده است.
وی با بیان اینکه 300 تا350 تن خرما در چرخه تولید از بین می رود، افزود: نبود حمایت های ثبت از صنایع نوین باعث شده واحدهای سنتی به سمت نوسازی خود ترغیب نشوند در حالی که باید ساماندهی وضعیت عرضه خرما در دستور کار قرار گیرد.
عبادی پور ادامه داد: بحران مالی جهانی و روند کاهش قیمت در بازار هدف از یک سو و بهره وری پایین در تولید، کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تولید قدرت رقابت بین الملل را از تولیدکننده گرفته است.و این در حالی است که سایر کشورها از حمایت های دولت به عنوان رقابت و ماندگاری در بازار برخوردارند و از تولید کنندگان ایرانی پیشی گرفته اند.
رییس انجمن خرمای ایران در خوزستان خاطرنشان کرد: در این شرایط بدون داشتن استراتژی برای توسعه صادرات و بدون حمایت دولت امیدی به کسب موفقیت در بازارهای جهانی نباید داشت.
وی با بیان اینکه بخش های صنعت، کشاورزی و صادرات خرما به صورت مجزا به بسته های حمایتی نیازمند است، بیان کرد: ضریب حمایتی برای صادرات خرما باید افزایش یابد و میزان یارانه ها و جوایز صادراتی خرما باید افزایش و به موقع پرداخت شود.
عبادی پور ادامه داد: جهت بازسازی و نوسازی صنایع برای اخذ پروانه های بهداشتی و استانداردهای ملی و بین المللی، تسهیلات کم بهره 6 درصد ارائه شود. استمهال تسهیلات اعطایی به صنایع بسته بندی و بخشودگی 100 درصدی سود جرایم دیر کرد و اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد 6 درصدی به عنوان سرمایه در گردش می تواند در بهبود وضعیت واحدهای بسته بندی و فرآوری خرما و رشد صادرات این محصول با اهمیت کمک کند.
وی پیشنهاد کرد: یک درصد از کل اعتبارات استانی برای تامین منابع مورد نیاز این بخش و ساماندهی بخش خرما در نظر گرفته شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۱۱ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: