بتول ناظری، همسر مهندس قاسمی افشار:
من خوشبخت بودم و همواره خوشبخت می‌مانم


در پس موفقیت و پیروزی هر جامعه، جریان یا شخصی، عوامل و دلایل متعدد و فراوانی نهفته است. عواملی که گاه عیان و مشخص است و گاه نیز در سایه قرار می‌گیرند و هرگز آشکار نمی‌شوند.

اخبار چاپ: در پس موفقیت و پیروزی هر جامعه، جریان یا شخصی، عوامل و دلایل متعدد و فراوانی نهفته است. عواملی که گاه عیان و مشخص است و گاه نیز در سایه قرار می‌گیرند و هرگز آشکار نمی‌شوند. بسته به سطح و میزان موفقیت و بهروزی و همچنین با توجه به ابعاد موقعیت کسب شده، این عوامل ابعاد و گستره متفاوت و متغیری پیدا می‌کنند.
در این میان، کسب موقعیت و موفقیت افراد و اشخاص حائز عوامل فردی و انسانی بیشتری است. زیرا عبور از هر نوع فرآیندی در حوزه‌های انسانی تأثیرپذیری مستقیمی از شرایط زیستی افراد دارد. به عنوان نمونه، کسب مدال‌ها و افتخارات جهانی از سوی یک قهرمان ورزشی ارتباط تنگاتنگی با مربیان، رقیبان و مهم‌تر از همه خانواده قهرمان مذکور دارد.
بدین سبب همواره و همیشه در بررسی موفقیت یا عدم موفقیت هر فردی، خانواده به عنوان یکی از اصول اصلی و مبانی مهم و اثربخش محسوب شده و در اینگونه معادلات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
به گواه نقطه‌نظرات مهندس محمدحسین قاسمی افشار، ایشان نیز در مسیر پیشرفت و تعالی حرفه‌ای خویش تا حد بسیار زیادی متأثر از رفتار، منش، مدیریت، صبر، استقامت، باور و ایمان همسر خود بوده‌اند.
سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران و مراسم نکوداشت استاد محمدحسین قاسمی افشار، فرصت مغتنمی را در اختیار خبرنگار اخبار چاپ قرار داد. فرصتی که امکان گفتگو با بتول ناظری، همسر و همراه دیرینه مهندس قاسمی افشار را برای او فراهم آورد. گفتگو با این بانوی سالخورده و البته توانمند، گرچه در حوزه گفتگوهای تخصصی اخبار چاپ از جایگاه خاصی برخوردار نیست، لیکن خالی از لطف نبوده و می‌تواند نکات بسیار مهم و ارزنده‌ای را در اختیار مخاطبان این پایگاه قرار دهد.
همراه روزهای سخت دیروز و شریک موفقیت و پیروزی امروز محمدحسین قاسمی افشار، از رمز ماندگاری 46 سال زندگی مشترک و توفیق و بهروزی در این سال‌ها، تربیت فرزندان موفق و کمک به دانش‌افزای هزاران فرزند این مرز و بوم توسط مهندس محمدحسین قاسمی افشار و تأثیرات روابط خانوادگی در این میان، می‌گوید.
بتول ناظری، تنها سختی و تنگنای زندگی با مهندس را، کمبود کمی حضور وی در منزل می‌داند. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشکلات و سختی‌های زندگی با قاسمی افشار می‌گوید: تنها مشکل و مسئله‌ای که در تمام دوران زندگی خویش با افشار داشتم، تأخیرها و دیر آمدن‌های همیشگی او به منزل بود. محمدحسین در این سال‌ها همواره تا دیر وقت در محل کار خود حاضر بود و بسیار دیر به منزل بازمی‌گشت. همین امر سبب می‌شد تا ساعت‌های متمادی در انتظار حضور پدر خانواده باشیم.
ناظری، خصوصیات برجسته متعددی را برای مهندس قاسمی افشار برشمرد. وی این خصوصیات را به دو بخش خانوادگی و عمومی تقسیم می‌کند. بتول ناظری در تشریح این خصوصیات و تقسیم‌بندی خویش اظهار می‌کند: عوامل بسیاری در تقویت و استحکام یک زندگی مشترک دخالت دارند. بخش قابل توجهی از این عوامل برعهده پدر و مرد خانواده است که خوشبختانه قاسمی افشار همگی آن‌ها را در خود جمع کرده بود.
عوامل و دلایل مذکور، گاه مربوط به مسائل عمومی خانواده می‌شود و گاه نیز کاملاً شخصی بوده و حریم و چارچوب خانه و خانواده بازمی‌گردد.
به عنوان نمونه، یکی از خصوصیات و ویژگی‌های خاص ایشان، رازداری و حفظ اسرار بود. این خصوصیات جنبه دوگانه داشت. بدین معنی که هرگز هیچ راز و سری از خانواده به بیرون سرایت نمی‌کرد. هرگز به یاد ندارم که مسئله، مشکل و یا حتی راز و مرزی در زندگی مشترک ما بوده باشد که مهندس قاسمی افشار آن را حتی به یک نفر بازگو کرده باشند.
از دیگر سوی نیز هرگز به یاد نمی‌آورم که اسراری از بیرون منزل و بخصوص از مسائل مرتبط با محیط کار را برای هیچیک از اعضای خانواده بازگو کرده باشند. در بدترین و شدیدترین و سخت‌ترین شرایط کاری و شغلی، به هیچوجه رمز و رازی از محیط کار را به منزل و درون حریم خانواده منتقل نکردند.
در خصوص ویژگی‌های خانوادگی که به تقویت و استحکام حریم خانوادگی کمک شایان توجهی می‌نماید نیز باید به سه خصوصیت منحصربفرد ایشان اشاره نمایم: مهندس قاسمی افشار دارای اخلاق بسیار خوب ـ چه به عنوان پدر، چه به عنوان همسر و چه به عنوان یک فرد از اعضای خانواده ـ بوده و هست. اخلاق خوب و انسانی ایشان، میان کلیه بستگان، دوستان و آشنایان زبانزد بوده و معروف و مشهور است. هرگز با بدخلقی و رویکرد تخریبی با فرزندان و هیچیک از اعضای خانواده خود مواجه نشد.
قاسمی افشار یک همراه همیشگی و دائمی برای خانواده خویش است. دومین خصلت و ویژگی خاص ایشان همراهی و همگامی خاص خودشان در برخورد و مواجهه با خانواده و بخصوص مشکلات و مسائل مرتبط با آن است. محمد حسین در تمام این 46 سال گذشته در کلیه مراحل سخت و پر پیچ و خم زندگی همراه و مددکار بنده و فرزندانمان بوده و هست.
سومین خصوصیت و ویژگی برجسته وی، خونسردی و صبوری مثال‌زدنی مهندس است. در بسیاری از مسائل و گاه مرارت‌هایی که باید متحمل می‌شدیم، با خونسردی و متانت کامل برخورد کرده و باعث آرامش و امنیت خاطر بنده و فرزندان نیز می‌شدند. این ویژگی را هنوز هم با خود همراه دارند و همواره موجب ایجاد اطمینان و امنیت در سطح اعضای خانواده و حتی بستگان آشنایان نیز می‌شوند.
همسر مهندس محمدحسین قاسمی افشار در پایان این گفتگو، توصیه‌هایی را به تمامی زوج‌های جوان داشت. وی در این خصوص خاطرنشان کرد: تنها و تنها علتی که موجب پایداری و شیرینی یک زندگی مشترک می‌گردد، گذشت، گذشت و گذشت است.
تجربه سال‌ها زندگی با فردی که بخش اعظمی از زمان روزانه خود را در محل کار سپری کرده و موقعیت اجتماعی مهمی داشت، به بنده ثابت کرده است تنها با گذشت می‌توان پایه‌های یک زندگی مشترک را مستحکم نموده و شرایط مساعدی را برای آن ایجاد کرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۶ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: