ذکایی در سومین همایش دانش آموختگان صنعت چاپ مطرح کرد
برنامه ریزی مناسب به جای تاسیس بی رویه موسسات آموزشی


جلال ذکایی در سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، این‌بار نه از موضع مدیرکل دفتر امور چاپ، بلکه به نمایندگی از مجری برگزاری این مراسم و انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت.

اخبار چاپ: نخستین سخنران سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، جلال ذکایی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ بود. وی پیشتر مسئولیت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار بود و بیش از 4 سال در سمت مدیرکل این دفتر مشغول به فعالیت بود.
بسیاری از ویژه‌برنامه‌ها و مراسم جشنواره ملی صنعت چاپ ایران در دوره مدیریت ذکایی به پیشنهاد وی در دستور کار دفتر امور چاپ و مجریان برگزاری این مراسم قرار گرفت. از جمله این برنامه‌ها که تنها سه سال از عمر آن می‌گذرد، برگزاری همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران است.
جلال ذکایی در سومین همایش تجلیل از دانش‌آموختگان صنعت چاپ ایران، این‌بار نه از موضع مدیرکل دفتر امور چاپ، بلکه به نمایندگی از مجری برگزاری این مراسم و انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت.
جلال ذکایی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ عدم وجود رویکرد برنامه‌محور نسبت به صنعت چاپ را یکی از معضلات اصلی این صنعت دانست و گفت: به اعتقاد بنده معضلات اصلی که امروزه گریبان‌گیر صنعت چاپ کشور است نشات گرفته از عدم رویکرد و نگرش برنامه‌محور مستمر و مداوم در بخش آموزش صنعت چاپ کشور است.
وی خاطر نشان کرد: چه زمانی که بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت صنعت چاپ بودم و چه زمانی که در انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ حضور داشتم، پرداختن به موضوع آموزش چاپ از جمله دغدغه‌های اصلی و همیشگی‌ام محسوب می‌شد. مسائل مرتبط با نقاط ضعف آموزشی صنعت چاپ کشور نیازمند آسیب‌شناسی دقیق، علمی، کاربردی و کارشناسی است.
جلال ذکایی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع و مداوم، نظیر دوره‌های آموزشی پرینت‌پروموشن، نشان‌دهنده‌ی اهمیت موضوع آموزش در صنعت چاپ و اهتمام و توجه انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در این راستا می‌باشد. اما متاسفانه یکی از عمده مشکلات موجود تک‌صدایی بودن و عدم همراهی دیگر نهادهای مرتبط با موضوع آموزش است. گویی این اقدامات به تنهایی می‌تواند مشکلات و معضلات آموزشی موجود را مرتفع نماید، حال آن‌که بسنده کردن به این اقدامات صنعت چاپ کشور را به هیچ منزلگاهی رهنمون نکرده و به سرانجام مقصود نخواهد رساند.
وی تصریح کرد: انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، تشکل‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها و... تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا به بهترین شکل موجود به بخش آموزش بها دهند اما همیشه یک سوال در ذهن‌ها باقی می‌ماند که کدامیک بر اساس آسیب‌شناسی جامع و کامل اتفاق می‌افتد؟
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ یکی از ضروریات را که امروزه جایگزین تاسیس مراکز آموزشی مختلف و برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد خواهد شد را در بخش نیازسنجی و برنامه‌ریزی مناسب دانست و گفت: امروزه نیاز به بانک اطلاعاتی که در آن گزارشی از آموزش نیروی انسانی چه به لحاظ آکادمیک و چه به لحاظ تجربی بسیار ملموس‌تر است تا بتوانیم جوابگوی تکنولوژی چاپی که دستخوش تغییر و تحول شده باشیم
وی در پایان اظهار داشت: تقدیر و تشکر از اساتید برجسته و بی‌مانندی نظیر محمدحسین قاسمی افشار که 50 سال عمر خود را در این صنعت صرف کرده وظیفه‌ی اصلی کلیه دست‌اندرکاران و مسئولان صنعت چاپ در تمام کشور است. حال آن‌که این چهره‌های خدوم و خدمت‌گذار به هیچ وجه نیازی به برگزاری چنین برنامه‌هایی ندارند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: