در آخرین جلسه دوره آموزش صنعت نشر در محل اتحادیه ناشران تهران مطرح شد:
ناشر بنگاه فرهنگی است یا اقتصادی؟!!


آخرین جلسه بیست ویکمین دوره آموزش کوتاه مدت صنعت نشر عصر روز گذشته در محل اتحادیه ناشران تهران برگزار شد.

به گزارش اخبار چاپ این دوره آموزشی در طی مدت 64 ساعت و در روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت 16 تا 19:15 برگزار  شده بود .
فتح الله فروغی دبیر کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران تهران به اخبار چاپ گفت: بیست ویکمین دوره آموزش کوتاه مدت صنعت نشر امروز به اتمام می رسد و در آخرین روز این دوره آموزشی واحدی تحت عنوان گفتگو با صاحب نظران صنعت نشر برگزار شد که در این نشست شرکت کنندگان با دو ناشر بزرگ کشوری یعنی نشر ابوعطا و کتاب آمه به صورت رودررو به بحث و تبادل نظر پرداختند و صاحب نظران حوزه نشر تجربیات خود را به شرکت کنندگان منتقل کردند.
فروغی تاکید کرد آمار و ارقام نشان می دهد که بالای 85 درصد شرکت کنندگان از نحوه برگزاری این دوره ها رضایت کامل داشته اند.
دبیر کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران در باره شرکت کنندگان در این دوره کلاس ها اظهار داشت:نیمی از شرکت کنندگان افرادی هستند که در آزمون های وزارت ارشاد نمره مطلوب نیاورده اند و وزارت ارشاد نیز آن ها را به این کلاس ها معرفی کرده است و نیم دیگر شرکت کنندگان افرادی هستند که یا در حال حاضر در یک انتشارات مشغول کار هستند ویا اینکه مجوز نشر گرفته اند و تنها برای افزایش سطح اطلاعات خود در این دوره ها شرکت می کنند.
وی افزود: این شرکت کنندگان پس از اتمام دوره های نظری برای آشنایی عملی با مراحل نشر به یکی از چاپخانه ها و سپس به یکی از انتشارات می روند تا آنچه که به صورت نظری آموخته اند به طور عملی نیز فرابگیرند.
در ابتدای شروع این کلاس محمود آموزگار مدیر نشر آمه برای شرکت کنندگان به ایراد سخن پرداخت و رشته ی کلام خود را به اقتصاد نشر و قانون کپی رایت اختصاص داد.
پس از مدیر نشر آمه سید رفیع احمد جواهری مدیر انتشارات ابوعطا سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که:من هیچ احساس رقابتی با کسی در این حوزه نمی کنم و تصور می کنم در زمینه نشر هر چه کار بشود کم است.
جواهری به شرکت کنندگان حاضر در جلسه توصیه کرد: تصور نکنید که نیاز به یادگیری برخی از امور مربوط به این حوزه را ندارید زیرا قرار است به عنوان مدیر مسئول یک انتشارات مشغول به کار شوید.
وی ادامه داد: تلفیقی از مدیریت مدرن و مدیریت سنتی باید در این عرصه حاکم باشد و شما باید تمامی مباحث مربوط به حوزه نشر یعنی حتی صحافی را هم به خوبی بدانید.
مدیر انتشارات ابوعطا در پاسخ به این سوال که برای از چه روش هایی برای فروش کتاب می توان استفاده کرد؟ متذکر شد، باید با کتابفروشی ها تعامل داشت و در این رابطه کافی است نیاز جامعه را بدانیم و طبق نیازسنجی موجود اقدام به نشر کتاب کنیم .
جواهری بابیان اینکه حرفه نشر باید به یک حرفه تخصصی و با سوددهی بالا تاکید کرد سود دهی برای کار نشر بسیار ضروری است و به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ناشران بنگاه های اقتصادی اند یا فرهنگی عنوان کرد: به نگرش صفر و صد اعتقاد ندارم و فکر می کنم که میان این دو اعداد دیگری هم هستند.
رسالت ناشر این است که آنچه در فرهنگ جامعه است را گسترش داده و از طریق تکنیک های فروش آن را به همگان عرضه کند چون حتی بهترین کتاب ها وقتی فروشی نداشته باشند به درد نخور محسوب می شوند.
محمود آموزگار نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ناشران کوچک و تازه کار می توانند با ناشران بزرگ رقابت کنند و توسط آنها حذف نشوند؟ اظهار داشت:
باید به خلاقیت ناشران کوچک امیدوار بود و برای مثال آنها می توانند با هم ائتلاف کنند تا مثلا هزینه یک اگهی را میان خود سر شکن کنند و البته باید توجه داشت به این دلیل که فرهنگ ما فرهنگ کار جمعی نیست این اتفاق به سختی می افتد.
مدیر نشر آمه در بیان راهکار دیگر موفقیت ناشران کوچک تصریح کرد: می توان به مخاطب جهانی به جای صرفا مخاطب ایرانی اندیشید که در این زمینه احنمال موفقیت برای این قبیل ناشران در صورت امکان سنجی درست کم نخواهد بود.
در بخش پایانی نشست دیروز آقای همایی مدیر نشر نی درباره موضوع قرار دادها در صنعت نشر به ایراد سخن پرداخت و توصیه هایی در این زمینه به شرکت کنندگان ارائه داد. 
گفتنی است برگزاری دوره جدید به دلیل تغییرات هیات مدیره تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: