رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران:
بازتولید نسخه‌های خطی، ضروری است


علی‌اكبر اشعری در دهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی که به مناسبت برگزاری هفته کتاب، برپا شده بود، گفت: ما نباید تنها به گردآوری نسخه‌های خطی بپردازیم، بلكه باید این نسخه‌ها را از قفسه‌ها خارج كرده و به بازتولید آن‌ها بپردازیم. بحث بازتولید آثار از ضرورت‌های اصلی پردازش نسخه‌های خطی است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل ازستاد خبری هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی صبح روز شنبه (29 آبان‌ماه) با سخنرانی علی‌اكبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و حضور مسوولان و كارشناسان فرهنگی كشورمان برگزار شد.
در آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی كه در مركز همایش‌های كتابخانه ملی برگزار ‌شد، از برگزیدگان و اساتید در رشته‌های مرتبط با نسخ خطی همچون فهرست‌نگاری، تصحیح متون، پایان‌نامه، مقاله، کتاب، احیاء سند، کتابداری نسخ خطی، اهدای نسخ خطی به کتابخانه‌ها و ... قدردانی ‌شد.
علی‌اكبر اشعری، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: یكی از موضوعات مهم كه چند سالی است كتابخانه ملی به آن می‌پردازد، بحث نسخه‌های خطی و نجات آن از نابسامانی‌هاست.
وی افزود: برخی از كشورها می‌خواهند نسخه‌های خطی كه اغلب مربوط به حوزه تمدن ایرانی اسلامی است را به نام خود كنند و در كشور ما نیز اهتمام جدی برای گردآوری آن‌ها صورت نگرفته است. در این پنج سال ما تلاش كرده‌ایم در قالب خرید مجموعه آثاری را فراهم كنیم. آن‌چه از نسخه‌های خطی در خارج از ایران در كتابخانه‌ها وجود دارد، بسیار ناچیز است و در همه كشورها توجهی به این نسخ نمی‌شود. در برخی از كشورها نگهداری از نسخه‌های خطی در اولویت نیست و این نسخه‌ها منتشر نمی‌شود.
وی افزود: برخی از نسخه‌های خطی تك نسخه‌ هستند و به سرعت این نسخه‌ها از بین می‌روند و باید از این نسخه‌های خطی با دقت بیشتری مراقبت شود تا بتوانیم آن را برای آیندگان حفظ كنیم.
رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران خاطرنشان كرد: من سپاسگزاری می‌كنم از بزرگوارانی كه با اهدای نسخه‌های خطی به كتابخانه ملی، آثار را از خطر از بین رفتن نجات دادند. ما در سال 88، 60 اهدا كننده مجموعه خطی و در سال 89 نیز 45 اهداكننده نسخه خطی به كتابخانه ملی داشته‌ایم و اغلب این اهداكنندگان كسانی بودند كه در طول سال‌های متمادی به گردآوری نسخه‌های خطی پرداخته بودند.
وی افزود: بحث بازتولید آثار یكی از ضرورت‌های نگهداری نسخه‌های خطی است كه نباید تنها به گردآوری و زندانی كردن این نسخه‌ها بپردازیم و یا آن‌ها را در اختیار پژوهشگرانی كه به كتابخانه مراجعه می‌كنند، قرار دهیم، بلكه باید به بازتولید این نسخه‌ها بپردازیم.
سپس بخش كوتاهی از وصیت‌نامه مرحوم آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی كه مربوط به بحث كتابخانه بود، برای حاضران در جلسه خوانده شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳۰ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: