در راستای سیاستهای برند سازی محصولات داخلی:
انار با برند لرستان از امسال در بازارهای جهانی


کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت گفت: امسال قرار است انار لرستان برای فروش در نقاط مختلف کشور با برند استان بسته‌بندی شده و با وزن سنگین و پوستی صاف، شفاف، نازک و بدون ترک به ژاپن ارسال شود.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری فارس ، لرستان با برخورداری از نعمت آب و حاصلخیزی خاک، ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه بخش کشاورزی دارد. 
یکی از ظرفیت‌های متماز و قابل‌توجه بخش کشاورزی لرستان، باغ‌های انار استان است که با توجه بیشتر و وارد کردن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان کمک قابل توجهی به توسعه استان کرد. 
لرستان از جمله استان‌هایی است که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی بوده و با سرمایه‌گذاری در بخش باغ‌های انار استان، امکان توسعه صادرات غیر نفتی به راحتی امکان‌پذیر و زمینه اشتغال پایدار نیز فراهم می‌شود. 
یکی از باغداران انار لرستان در منطقه کوهدشت به خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: درآمد سالانه‌ از باغ اناری که دارم بین 20 تا 25 میلیون تومان است. 
علی منصوری اظهار داشت: توسعه‌ی باغ‌های انار می‌تواند تاحدودی مشکلات اشتغال جوانان این منطقه را حل و منبع درآمد خوبی برای آنها باشد. 
علی‌رحیم مرادزاده یکی از باغداران نمونه انار لرستان در این باره به خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: در سال 87، با برداشت 94 تن انار در هرهکتار توانسته‌ام به عنوان باغدار نمونه انار در سطح کشور معرفی شوم. 
شاه عباس منصوری یکی دیگر از باغداران انار در لرستان گفت: در سال گذشته با برداشت 70 تن انار در هر هکتار به عنوان کشاورز نمونه در کشور معرفی شدم. 
ناصر سلیمانی کشاورز دیگر لرستانی امسال با برداشت 124تن انار در هر هکتار به عنوان باغدار نمونه معرفی شده است. 
داریوش نجفی یکی دیگر از باغداران لرستانی می‌گوید: یکی از مشکلات باغداران خراب‌ بودن جاده بین باغات است که امیدواریم مسئولان آن را برطرف کنند. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت در ادامه به خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: امروزه تولید انار با کیفیت چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی در دستور کار باغبانی این شهرستان قرار دارد و براساس فاکتور‌های مؤثر در کیفیت انار از جمله وزن و اندازه‌ی میوه، ضخامت پوست، شکل میوه، تاج میوه، رنگ پوست، رنگ دانه، طعم، اندازه‌ دانه، نرم دانگی و خصوصیات کیفی شامل درصد مواد جامد قابل حل
ph، اسیدسیته‌کل، قند میوه، ویتامیت ث در بازار صادرات انار فاکتور‌های ذکر شده موثر است. 
رضا علیزاده اظهار داشت: با عنایت به شرایط مساعد آب و هوای کوه‌دشت، پایین بودن اختلاف ارتفاع از سطح دریا 940متر در تنگ سیاب کوه‌دشت، تابستان‌های گرم، انار تنگ سیاب کوهدشت چه لحاظ کمی مانند عطر و طعم، رنگ پوست قرمز، درشتی میوه، شکل مناسب و چه از لحاظ کیفی شامل ویتامین ث، قند میوه و... براساس تحقیقات به عمل آمده رقم یاقوت سیاب، امید سیاب، دردانه سیاب از لحظ کمی و کیفی می‌توان به عنوان ارقام صادراتی و توسعه این ارقام در سطح کشور معرفی کرد. 
وی با اشاره به مهم‌ترین مشخصات انار تنگ سیاب کوهدشت که باعث برتری این انار نسبت به سایر ارقام در کشور شده است، افزود: درشتی میوه، رنگ پوست قرمز، دانه‌ی قرمز، پوست کلفت، تاج کوتاه و نیمه باز، مقاوم به کرم گلوگاه، قند میوه و... است. 
علیزاده خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده ارقام انار تنگ‌سیاب کوهدشت دارای بالاترین درصد ویتامین ث، عطر و طعم، قرمزی پوست و دانه و... است که فاکتور‌های ذکر شده به دلیل اختلاف ارتفاع از سطح دریا 940 متری و شرایط آب و هوایی است. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت گفت: ازمهم‌ترین نکات باغ‌های انار تنگ سیاب کوهدشت شامل ارگانیک بودن آن‌ها است که باغدار از کود شیمیای و سموم استفاده می‌کند. 
وی تصریح کرد: انار تولیدی لرستان در مقایسه با انارهای دیگر مناطق کشور از کیفیت ممتازی برخوردار است. 
علیزاده با بیان این‌که انار استان کیفیت و مرغوبیت خاصی دارد؛ گفت: فارس، اصفهان، مرکزی، قم، یزد و لرستان مناطق انار خیز کشور هستند، که انار منطقه سیاب کوهدشت از لحاظ کیفیت و مرغوبیت رتبه نخست را دارد. 
وی تصریح کرد: اراضی مستعد و آب و هوای مناسب شهرستان کوهدشت، بستر مناسب برای توسعه باغ‌های انار این شهرستان را فراهم کرده است. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته انار تولیدی منطقه سیاب کوهدشت از نظر عطر و طعم، قرمزی پوست، دانه، وزن و اندازه ومیزان ویتامین ث در جایگاه ممتازی قرار دارد. 
وی معروف‌ترین و مرغوب‌ترین ارقام انار سیاب را امید، یاقوت، دردانه، زرین، بلورین تاج بلند سیاب ملس سیاب و... عنوان کرد. 
وی اضافه کرد: همچنین بیش از 90 درصد باغات انار استان لرستان در شهرستان کوهدشت قرار دارند که به صورت عمده در بخش‌های طرهان و کوهنانی و منطقه ویژه زیرتنگ سیاب قرار دارند. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت گفت: از مجموع باغات انار استان دو هزار هکتار بارور بوده و مابقی نیز غیر بارور هستند. 
علیزاده یادآور شد: از دو هزار و 700 هکتار باغ انار موجود در لرستان سالانه بیش از 26 هزار تن انار به‌عمل می‌آید که بخشی از آن به بازار مصرف داخلی و بخشی از آن به برخی کشورها از جمله کره‌جنوبی، هلند، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و مرکزی صادر می‌شود. 
وی در ادامه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان را در رونق اقتصاد منطقه مهم و موثر دانست و افزود: برای توسعه باغ های انار کوهدشت، علاوه بر جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، برنامه‌ریزی و طراحی مدون و علمی ضروری است. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت گفت: کشت این محصول ارزشمند می‌تواند علاوه بر بهبود وضع صادرات، نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و جوانان روستایی ایفا کند. 
علیزاده در ارتباط با مدت زمان مورد نیاز برای باردهی درختان انار تصریح کرد: باغ‌های انار از سه سالگی شروع به باردهی کرده و از سال 6-5 به بهره دهی اقتصادی می‌رسند. 
وی در ارتباط با ارگانیک بودن انار تصریح کرد: در عملیات تغذیه باغات انار به دلیل ارگانیک بودن میوه آن، استفاده از کودهای شیمیایی و سم در حداقل ممکن بوده و به جای استفاده از کودهای شیمیایی، از کودهای آلی و هوموسی غنی شده مورد توجه قرار دارد. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت ارگانیک بودن انار ایران را مهم‌ترین مزیت این محصول نسبت به تولیدات سایر رقبا دانست و اظهار داشت: باید در ارتباط با تعریف برند ارگانیک که مورد تایید ارگان‌های بین‌المللی باشد، اقدامات جدی در کشور انجام شود. 
وی در ارتباط با مهم‌ترین رقبای ایران گفت: هند، چین، ترکیه، آمریکا و فلسطین اشغالی مهم‌ترین رقبای ایران در بحث انار هستند. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت با اشاره به پتانسیل‌های موجود درشهر کوهدشت برای تولید این محصول گفت: کوهدشت با 840 هزار درخت انار و تولید ارقام صادراتی این محصول، می‌تواند با مشارکت و همدلی مردم و مسئولان به قطب تولید انار کشور تبدیل شود. 
وی ادامه داد: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل انار لرستان این است که با برند استان صادر نمی‌شود و باید ترتیبی اتخاذ شود تا این مهم رفع شود. 
کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت نبود صنایع بسته‌بندی، تبدیلی و تکمیلی را از دیگر مشکلات تولید انار در استان لرستان عنوان کرد و افزود: این استان از صنایع بسته‌بندی و فرآوری، همچنین نشان(برند) تجاری معتبر بی‌بهره است و به همین دلیل بازرگانان سایر استان‌ها در فصل برداشت محصول، دسترنج کشاورزان این خطه را می‌خرند و با نشان تجاری کارخانه‌ها و مراکز تولیدی خود به بازار عرضه می‌کنند. 
وی معتقد است: در صورت فرآوری این محصول می‌توان به کشت آن رونق بیشتری داد و اراضی بیشتری زیر کشت برد. 
علیزاده در ادامه خواستار توجه بیشتر باغداران به شیوه‌های نوین آبیاری و مدیریت آب در باغ‌ها شد. 
وی گفت: حدود یک هزار و 350 هکتار از باغ‌ها انار استان در منطقه تنگ سیاب کوهدشت واقع شده که انار تولیدی این منطقه دارای کیفیت بسیار بالایی است. 
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان در ادامه میانگین تولید انار در هر هکتار باغ‌های استان را 16 تن عنوان کرد و افزود: چنانچه اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب و تسهیلات احداث باغات تامین شود، استان لرستان مستعد ایجاد 10 هزار هکتار باغ انار است. 
بهروز بهاروند تصریح کرد: لرستان دارای 53 هزار و 631 هکتار باغ‌های مثمر و غیر مثمر است که به همین دلیل یکی از استان‌های مستعد کشور در زمینه تولیدات باغی بشمار می‌رود و سالانه بیش از 174 هزار تن انواع محصول باغی از سطح 29 هزار و 543 هکتار باغات مثمر این استان تولید و برداشت می‌شود. 
بهاروند افزود: در حال حاضر از مجموع دو هزار و 70 هکتار باغات انار استان لرستان سالانه 26 هزار تن محصول تولید و برداشت می‌شود، که با اجرای طرح انتقال آب به اراضی بالا دست تولید محصول انار در لرستان به نحو چشم‌گیری افزایش می‌یابد. 
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان لرستان گفت: انتقال آب در مناطق حاشیه رودخانه سیمره به طول 83 کیلومتر مستعد احدث 6 هزار هکتار باغ‌ها است. 
بهاروند اظهار داشت: اکنون حدود 10 رقم انار تولیدی این استان در حال شناسایی و نامگذاری دقیق علمی است که با برنامه ریزی و تقویت پتانسیل‌های باغبانی، این ارقام کیفیتی مناسبی برای صادرات می‌یابند. 
وی افزود: در سال‌های گذشته انار تولیدی استان با بسته‌بندی مناسب و برند معرف لرستان به کشور هلند صادر می‌شد، که اخیرا روند صادرات انار استان به خارج از کشور متوقف شده است. 
بهاروند صادرات انار لرستان به خارج از کشور را نیازمند همکاری باغداران و تولیدکنندگان انار دانست و اظهار داشت: تولید کنندگان باید با ارایه محصولات کیفی و قیمت مناسب زمینه معرفی و صادرات انار تولیدی استان را فراهم کنند. 
به گفته وی، امسال قرار است انار لرستان برای فروش در نقاط مختلف کشور با برند استان بسته‌بندی شده و با وزن سنگین و پوستی صاف، شفاف، نازک و بدون ترک به ژاپن ارسال شود. 
بهاروند خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر برای اجرای طرح توسعه باغ‌های انار منطقه تنگ سیاب شد و افزود: برای توسعه باغ‌های انار این منطقه طرحی ارائه شده که در صورت اجرا ظرف مدت هشت تا 10 سال سطح باغ‌های انار از یک هزار و 800 به 10 هزار هکتار افزایش می‌یابد. 
وی خواستار مشارکت مسئولان ذیربط برای تامین نهال مورد نیاز درزمینه اجرای این طرح شد و خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح 7 میلیون نهال انار نیاز است که دانش آموختگان بخش کشاورزی می‌توانند در این زمینه وارد عمل شوند. 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان، اعطای تسهیلات بانکی به دانش آموختگان بخش کشاورزی برای تولید نهال انار مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه باغ‌های انار منطقه تنگ سیاب را خواستار شد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه گفت: لرستان دارای پنج نوع اقلیم آب‌وهوایی است، که توانایی توسعه باغ‌ها را در اراضی شیب‌دار دارد، و با منابع سرشار آبی که در استان موجود است و با هوا و ارتفاع‌های متفاوت از سطح دریا و این نوع اقلیم‌های متفاوت می‌توان محصولات بسیار زیادی تولید کرد. 
اسحاق طاهری‌مقدم در مورد تولید محصولات باغی اظهار داشت: 53 هزار هکتار باغ‌ در استان لرستان وجود دارد، که محصولی در حدود 174هزار تن اعم از زردآلو، سیب، انار داریم. 
وی در خصوص تولید انار گفت: سالانه 26هزار تن انار در استان تولید می‌شود که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و درآن 10گونه اناری وجود دارد، که متوسط تولید استان حدود 16,8 تن در هکتار است و در کوهدشت 1350 هکتار اراضی باغ‌های متمرکز وجود دارد که شاهد 5/18 تن در هکتار انار با کیفیت بسیار خوبی هستیم. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه یادآورشد: صنایع تبدیلی در این منطقه احداث شده است، که می‌توان تخمین خوبی برای تولید محصول انار و توسعه‌اش باشد، که هم‌اکنون رب انار و کنسانتره تولید می‌کند که ضامن و اطمینان خوبی برای تولیدکنندگان است. 
وی گفت: ما یکی از برنامه‌هایی که برای توسعه باغ‌ها داریم، پیگیری از مصوبات ریاست جمهوری برای توسعه 40هزار هکتار اراضی باغی در اراضی شیب‌دار است، تا سطح باغ‌های لرستان را از 53 هزار هکتار به 100 هزار هکتار افزایش دهیم. 
طاهری‌مقدم افزود: انار در این منطقه اورگانیک تولید می‌شود و از هیچ‌گونه کود شیمیایی و سموم استفاده نمی‌شود و برای توسعه پایدار این محصول هم‌زمان ایجاد صنایع تبدیلی، بحث تامین آب، ایستگاه پمپاژ و ساماندهی اراضی و احداث کانال‌های طویل و بسیار موثر در حفظ آب است. 
فرماندار کوهدشت در ادامه درباره منطقه زیرتنگ سیاب کوهدشت گفت: منطقه زیرتنگ سیاب در جوار رودخانه تاریخی سیمره است. 
سیروس ابراهیمی در خصوص اراضی کشاورزی کوهدشت اظهار داشت: این شهرستان 200 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد، با توجه به چشم‌انداز 20 ساله در افق 1404 چشم‌انداز تولید 20 میلیون تن گندم دیده‌ایم، اگر آب‌های شهرستان کوهدشت را مهار کنیم و سد معشوره (گاو شمار) در سفر اول و دوم دولت مطرح شده، اجرا بشود ما این توان را داریم که حداقل یک سوم این انتظار را برآورده کنیم، یعنی در افق 1404 ما حداقل 700 تا 800 هزار تن گندم تولید داشته باشیم. 
فرماندار کوهدشت از نظر تولید محصولات باغی خاطر نشان کرد: این شهرستان از نظر محصولات باغی کم‌نظیر است، در بحث تولید محصول انار 1350 هکتار در منطقه زیرتنگ سیاب است، برنامه‌ای که ما داریم توسعه باغ‌ها به 3هزار هکتار در این‌جاست و زدن سد در دره عالین‌آباد است و مهار آب‌های سطحی که زمستان‌ها معمولا باعث خرابی باغ‌ها می‌شود و در پایین‌ دست رودخانه یک پمپاژ جدید به نام گرخشاب که آن هم 500 هکتار را به باغ‌های انار تبدیل می‌کند، در دست احداث داریم. 
وی تولید محصولات در منطقه را از همت جهاد کشاورزی دانست و در این خصوص اظهار داشت: جهاد کشاورزی در حوزه ترویج و کارهای عمرانی، کارهایی انجام داده است که اصلا از قبل سابقه نداشته و از پِرت آب جلوگیری می‌شود که ما سال گذشته 97 تن در هر هکتار برداشت محصول داشته و امسال در بعضی باغ‌ها 120 تن داشته‌ایم، اگر واقع ‌بینانه نگاه کنیم در هر هکتار 30 میلیون تومان فروش انار بوده است. 
ابراهیمی در ادامه تصریح کرد: ما با یک بررسی که انجام داده‌ایم در ضلع شمال‌غربی این منطقه‌ی تاریخی پلی به نام پل سیاپله که حوزه بالادست سد سیمره به طول 85 کیلومتر است که از نظر آب‌وهوایی و شکل، مشخصات و ترکیب خاکی درآن کاملا مثل منطقه زیر تنگ‌سیاب بوده و برای توسعه باغ‌های انار مناسب و مهیا است و حدود 5 هزار و 300 هکتار به صورت
GPS برداشت شده، امیدواریم با اجازه برداشت آبی که 25 میلیون مترمکعب با وزارت نیرو داشته‌ایم این منطقه را تبدیل به باغ‌های انار کنیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۹ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ بيست و نهم آبانکلیدها : برندسازی کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: