رییس مجلس شورای اسلامی در دومین روز هفته کتاب خبر داد:
تصویب لایحه های حمایتی از نسخ خطی


رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه دوازده جلدی «فهرست‌واره دست‌نوشته‌های ایران(دنا)» از كتاب‌ها و نسخه‌های خطی ایرانی به عنوان شناسنامه ایران یاد كرد و اظهار داشت: چنانچه لازم باشد، برای حمایت از نسخ خطی و میراث كهن لایحه‌هایی در مجلس تصویب خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه دوازده جلدی «فهرست‌واره دست‌نوشته‌های ایران(دنا)» از كتاب‌ها و نسخه‌های خطی ایرانی به عنوان شناسنامه ایران یاد كرد و اظهار داشت: چنان‌چه لازم باشد، برای حمایت از نسخ خطی و میراث كهن لایحه‌هایی در مجلس تصویب خواهد شد.
به گزارش ستاد خبری هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، این مراسم با حضور و سخنرانی دكتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، دكتر غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو هیات علمی كتابخانه مجلس، حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، تدوینگر این مجموعه و موسس و مدیر عامل موسسه فرهنگی، پژوهشی الجواد، حجت‌الاسلام سیدصادق حسینی اشكوری، دبیر و سخنگوی انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌های خطی ایران، سیدعلی موجانی از كارمندان وزارت امورخارجه كه در حوزه آثار و نسخه‌های خطی نیز فعالیت دارد، برگزار شد.

دكتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، به عنوان آخرین سخنران این برنامه با این جمله كه «بخش كتاب‌های خطی قسمت مهمی از میراث كشورهای اسلامی و كشور ما هستند» سخنان خود را آغاز كرد و گفت: از این جهت در دنیای اسلام دچار نوعی پارادوكس هستیم. كشورهایی كه از تاریخ كهنی برخوردارند، به این فكر نیفتاده‌اند كه در حوزه كتاب‌های خطی سرمایه‌گذاری درستی انجام دهند و جوامعی كه تاریخی و تمدن دیرپایی ندارند، در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی كرده‌اند تا برای تمدن خود حیثیتی ایجاد كنند.

وی با اشاره به این كه «ما در این زمینه وضعیت بینابینی داریم» اظهار داشت: از میان یك و نیم میلیون كتاب خطی كه در جهان است، تمامی آثاری كه در دست مردم‌اند، به درستی جمع‌آوری نشده‌اند. در ایران نیز افراد زیادی از این كه می‌توانند آثار و نسخه‌های خود را به چه مرجعی برای نگهداری بسپارند، نگرانند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در این زمینه باید قواعدی را در كشور سازماندهی كنیم كه به نحوی از بخش خصوصی حمایت شود تا از حقوق كتاب‌های خطی صیانت كند، چرا كه كتاب‌های خطی برای كشورهایی نظیر ایران نقش شناسنامه را دارند. باید در این باره تدابیری بیندیشیم. چنانچه لازم باشد، در مجلس نیز با تصویت لوایحی از این موضوع حمایت خواهیم كرد.


منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۵ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ بيست و پنجم آبانکلیدها : رييس مجلس شوراي اسلامي دكتر علي لاريجاني نسخ خطي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: