بی همتی در برند سازی آفت بازار خرما و زعفران ایرانی:
از ماست که بر ماست


در حالی که فقدان برند تجاری مناسب در کنار بی‌کیفیتی بسته‌بندی عامل ورود رقبای تا دیروز نا‌آشنا به بازار زعفران و خرمای ایرانی شده است وزیر جهاد کشاورزی قول داد هر چه سریعتر بسته حمایتى زعفران به تصویب رسیده و عملیاتى شود.

به گزارش اخبار چاپ عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران درگفتگو با ایسنا با بیان این مطلب اضافه کرد:"بسته حمایتى زعفران یك طرح جامع ۱۰ ساله براى زعفران ایران است كه معاونت برنامه ریزى رئیس جمهورى نیز قول تصویب و عملیاتى شدن سریع آن را داده است. وى تصریح كرد: شوراى زعفران تهیه این برند را توسط كمیته فرآورى انجام می‌دهد كه در حال حاضر طرح مقدماتى برند ملى زعفران تهیه و به سازمان توسعه تجارت ارائه شده است و منتظر هستیم كه پس از موافقت این سازمان طرح جامع و كامل آن را تهیه كرده و جهت ثبت برند ملى زعفران ایران در ایران و ۲۳ كشور هدف صادراتى، آن را عملیاتى كنیم"
این در حالی است که یکی از الزامات برند سازی اتخاذ سیاست های مناسب برای ایجاد بسته بندی با کیفیت در حد استاندارد های جهانی است.
شایان ذکر است در جشنواره طلای سرخ که هفته گذشته در شهرستان قاین برگزار شد هیچ بخشی که بتوان آن را مربوط به حوزه بسته‌بندی دانست در جشنواره حضور نداشت. در این جشنواره که حتی به تعدادی کارگردان و مستند‌ساز درباره زعفران جوایزی اعطا شد کسی برای طراحان بسته بندی زعفران دست نزد و جایزه ای هم به این بخش تعلق نگرفت که البته باید گفت از ابتدا برگزار کنندگان این جشنواره عطای چنین حوزه ای را به لقایش بخشیده بودند.
اکنون و در سایه غفلت ما کشور افغانستان می رود تا نام خود را در زمره تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران قراردهد هر چند نایب رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران معتقد باشد هیچ کشوری در تولید و صادرات زعفران به پای ما نمی رسد!!
اتفاق نامیمونی که چندی است ذهن تاجران فرش ایرانی را به خود مشغول داشته می رود تا دامن بازرگانان طلای سرخ را نیز به خود بیالاید.
فرش فروشان ایرانی نیز زمانی سربلند کردند و کشور های چین و هند و ترکیه و پاکستان را رقیب بازار تا دیروز بی‌رقیب خود دیدند.
اما مشکل برندسازی و بسته‌بندی تنها معزل تولیدکنندگان زعفران نیست، "ایوب پاپرى مقدم نماینده مردم بوشهر در مجلس شوراى اسلامى در گفت و گو با ام‌بی‌اى نیوز اظهار داشت: در حال حاضر خرماى تولیدى استان بوشهر كه از كیفیت بالایى برخوردار است به دلیل عدم بازاریابى و برندسازى مناسب براى این محصول با قیمت كیلویى ۶۰۰ تا هفتصدتومان فروخته می‌شود در حالیكه متوسط قیمت خرماى مرغوب توسط نخل داران هر كیلو ۲۰۰ تومان است.
وى با اشاره به اینكه توزیع و معرفى این محصول حتى در داخل كشور نیز به خوبى صورت نمی‌گیرد گفت:به دلیل عدم بازاریابى صحیح براى این محصول كشاورزان مجبور هستند خرمای تولیدی خود را به قیمت بسیار پایین به تعاونی‌ها بفروشند. "
در انتها تنها می توان پرسید معلوم نیست تاوان بی‌برنامگی در عرصه سیاست‌گذاری مدیران را تا چه زمانی قرار است کشاورزان و تولیدکنندگان زحمت‌کش این مرزو بوم بپردازند؟


منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۵ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: