در سمینار آمیزه های پلیمری پیشرفته صنایع بسته بندی در دانشگاه صنعتی شریف بررسی شد:
امکان‌سنجی استفاده از پلیمرهای زیست‌ تخریب‌پذیر در صنعت بسته‌بندی


اخبار چاپ :سمینار آمیزه‌های پلیمری پیشرفته صنایع بسته بندی در دو زمینه بهبود ماندگاری محصول و كاهش ضایعات زیست محیطی 24 آبان ماه سال جاری در سالن جابرابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش اخبارچاپ در ابتدای این مراسم دكتر رضا باقری از دانشگاه صنعتی شریف پیرامون روز جهانی توسعه پلاستیك در صنعت بسته بندی به ایراد سخنرانی پرداخت و تصریح كرد: با توجه به اینكه در دو دهه اخیر پلیمرها نفوذ چشم گیری در زندگی بشر و صنعتی شدن جوامع داشتند؛ اما باید متذكر شد تنوع طلبی و گسترش روز افزون محصولاتی كه با خود تكنولوژی را به همراه دارند نیازمند توجه در برنامه ریزی زیرشاخه های اقتصادی، فرهنگی و ... می باشد.
این امر در صورتی میسر است كه محصولات بتوانند در دنیای رقابت جایگاه خود را پیدا كنند. در حوزه صنایع بسته بندی نیز باید به این نكات حاشیه ای بسیار توجه كرد.
دكتر باقری افزود: دغدغه دیگری كه در كل صنعت پلاستیك و به طور خاص در حوزه مواد بسته بندی مطرح می شود نگرانی از لطمات و زیان های كثیری كه ناشی از مشكلات زیست محیطی در انباشت پلاستیك و مصنوعات بر طبیعت است. بزرگترین مشكل از آنجا نشات می گیرد كه این محصولات از مقاومت محیطی بسیار بالایی برخوردارند.
وی خاطرنشان كرد: استفاده از تركیبات زیست تخریب پذیر كه بتوانند در یك بازه زمانی معقول به انحدام ضایعات پلاستیكی منجر شود جدیدترین نگاهی است كه در این حوزه مطرح است.
دكتر باقری در پایان سخنانش به تشریح مضایا و معایب استفاده از مواد نشاسته ای در تهیه و تولید مواد اولیه بسته بندی پرداخت.
در این سمینار مهندس قاسم فدایی دومین سخنرانی بود كه سخنان خود را به وضعیت تولید و مصرف پلاستیك در صنعت بسته بندی اختصاص داد.
قاسم فدایی كه از شركت بازرگانی پتروشیمی ایراد سخنرانی می كرد، اظهار داشت: سهم ایران در زمینه تولید پلیمر در جهان به خصوص پلی اتیلن سنگین در مكان هشتم جهان قرار دارد. اگرچه نقاط قوت و ضعف بسیاری در این حوزه وجود دارد اما نباید تولید انبوه و قیمت مناسب رقابتی، در بازار را نادیده گرفت. زیرا این مواد از اصلی ترین منابع طبیعی در صنعت بسته بندی است.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا ایران در زمینه تولید PET سرمایه گذاری لازم نداشته است؛ پاسخ داد: ایران یكی از عمده ترین دارندگان مواد اولیه محصول در جهان است و به این دلیل تا آنجا كه توانسته سرمایه گذاری های بهینه در لایه های پایین این صنعت انجام داده است.
فدایی خاطرنشان كرد: اگر چه سالانه 117 هزار تن PET تولید می كنیم اما مجبوریم همه آن را صادر كنیم؛ زیرا متاسفانه در تولید كالاهای واسطه ای مانند فیلم PET با مشكل مواجه هستیم.
در پایان پاسخ سوالی مبنی بر اختصاص مجتمع پتروشیمی ایران به تولید بنزین و امكان صدمات جبران ناپذیر به ساختار تولید پتروشیمی گفت: اگر تولید پلیمر ها را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم كنیم و با این توجیه كه محصول صادر شده را به تولید بنزین اختصاص دهیم در این صورت برای تولیدات داخلی با مشكل جدی برخورد نخواهیم كرد.
بخش سخنرانی دکتر ناصر محمدی اما کاملا آکادمیک برگزار شد محمدی با استفاده از نمودارها و اشکال پاورپوینت سعی در تشریح فرایند عبور گازها از فیلم‌های پلیمری در صنعت مواد غذایی داشت.
سخنان دکتر اکبر شجاعی به بحث نانو کامپوزیت‌ها اختصاص داشت وی در این سخنرانی تلاش کرد مصرف نانو کامپوزیت‌های پلیمری را در صنایع بسته‌بندی تشریح و توجیه نماید.
شجاعی با بیان اینکه در سالهای اخیر توجه به نانو تکنولوژی، زیاد شده یادآور شد:به دلیل پیشرف دانش در حوزه‌های مختلف بشر توانسته رفتار مواد در مقیاس نانو‌متری را کنترل کند و نانو کامپوزیت ها زیر مجموعه این دانش بزرگ هستند.
وی با تشریح وظایف مورد انتظار از بسته بندی محصولات اظهارداشت: 1- افزایش زمان ماندگاری محصول(در محصولات تخریب پذیر).
2-کمک به جابجایی ایمن و انتقال آسان محصول.3-زیبایی و ... ، از ویژگی های بسته بندی مناسب است که باید حتما در بسته بندی محصولات و کالا‌ها لحاظ شود.
دکتر شجاعی از خاک رس به علت خصوصیات مناسبی که برای نانو پرتیکل‌ها دارد نام برد و اضافه کرد: خاک رس در این زمینه اولویت اول را دارد هم به لحاظ خصوصیات هندسی مولکولی و هم به لحاظ قیمت مناسب.
سخنرانی دکتر عبدالرسول ارومیه‌ای به موضوع مواد نو در صنعت بسته بندی از نگاه استاندارد اختصاص یافت، ارومیه‌ای در تشریح دیدگاه‌هایش به نمایشگاه آلمان اشاره و آن را از مهمترین نمایشگاه‌های حوزه پلاستیک در جهان برشمرد و تاکید کرد:کشورهای بزرگ بیشتر به دنبال به روز کردن تکنولوژی هایی هستند که علاوه بر صرفه اقتصادی بهداشتی بوده و خطر کمتری برای محیط زیست داشته باشد. وی افزود پلاستیک ها به خاطر قیمت مناسب و فراوانی حضور چشمگیری در صنعت بسته بندی دارند.
ارومیه‌ای به مبحث پلیمر‌های سبز پرداخت و خاطر نشان کرد: اخیرا شهرداری تهران در حال جستجو برای یافتن راهی است که جایگزین مناسبی برای پلاستیک‌ها پیدا کند . این درحالی است که در ایران هنوز اقدام مناسبی برای بازیافت پلاستیک‌ها به طور صنعتی انجام نشده است.
عضو کمیته تدوین استاندارد سازمان استاندارد وزارت بهداشت تاکید کرد:پلیمر‌های سبز(زیست تخریب‌پذیر)را می‌توان با استفاده از پلیمرهای سنتزی یا تکنولوژی نانو تولید کرد و باید توجه داشت که بسیاری از ترکیبات نانو زیست تخریب‌پذیر است.
وی افزود بعضی از ترکیبات نانویی خاصیت هوشمندی دارند که گازهای متصاعد شده از میوه‌هایی مثل زردآلو و کیوی را به خود جذب کرده و مانع از تخریب آن میوه می‌شود که ما توانستیم برای مثال زرد آلو را به مدت سه ماه در این بسته‌بندی نگه داری کنیم.
ارومیه‌ای با بیان اینکه پلیمر های نشاسته‌ای از نشاسته‌های ذرت و سیب‌زمینی مناسب‌ترین نوع نشاسته است گفت: به دلیل قیمت مناسب از نشاسته‌ی ذرت استفاده می‌کنند که هم خاصیت تخریب‌پذیری دارد و هم نفوذ‌پذیری آن نسبت به برخی گازها مناسب است.
پژوهشگر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی متذکر شد:پلیمرهای 100 درصد طبیعی و خوراکی خاصیت زیست تخریب‌پذیری دارند و از مواد ضد میکروب مثل آویشن نیز در آنها استفاده می‌شود که قیمت مناسبی نیز دارد.
وی افزود لنده کردن پلیمرهای طبیعی و پلی استر‌ها نفوذ پذیری آنان را پایین می‌آورد که هم اقتصادی است و هم روشی بسیار ساده است.
ارومیه‌ای در پایان با بیان اینکه استانداردهای مورد استفاده در بسته‌بندی جدید همان استانداردهایی است که در بسته‌بندی‌های پیشین به کار گرفته می‌شد خاطر نشان کرد: PVC برای بسته‌بندی مواد غذایی در سطح جهانی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
پس از یک ساعت استراحت بخش دوم سمینار با محور موضوعات کاربردی در صنعت بسته‌بندی آغاز شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۵ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: