موسوی صدر رئیس اتحادیه چاپخانه داران کرمان :
آینده صنعت چاپ را مبهم می‌بینم


اخبار چاپ :تحریم ها و شرایط نا مناسب اقتصادی، آینده‌ی صنعت چاپ را مبهم و نگران کننده کرده است.

موسوی صدر رئیس اتحادیه چاپخانه داران کرمان در مصاحبه با خبرنگار اخبارچاپ کرمان گفت: تحریم ها و شرایط اقتصادی، آینده‌ی صنعت چاپ را مبهم و نگران کننده کرده است.
وی گفت: درست است که تحریم چیز جدیدی نیست و سال‌ها است به طروق مختلف تحریم داشته‌ایم اما اینک شرایط اقتصادی نیز بر این موضوع دامن زده و نگرانی‌ها را بیشتر کرده است؛ اگر وضع به این منوال باشد نمی‌توان آینده صنایع و به خصوص صنعت چاپ را روشن دید.
موسوی صدر تصریح کرد: متاسفانه به صنعت چاپ نه به عنوان صنعت نگاه می‌شود و نه به عنوان کار فرهنگی! متولی چاپ ارشاد است اما هیچ تلاشی برای این صنعت نمی‌کند. ارشاد آنقدر که به ناشر اهمیت می‌دهد به چاپ اهمیت نمی‌دهد؛ نمایشگاه‌های کتاب هرساله با شکوه‌ و عظمت هر چه بیشتر برگزار می شود؛ اما نمایشگاه چاپ به مکانی برای ارائه نمایش ماشین‌آلات بسته‌بندی تبدیل شده است و هیچ دستگاه و یا کار جدیدی در حوزه چاپ به نمایش گذاشته نمی‌شود.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران کرمان اظهار داشت: صنعت چاپ هر روز رو به تغییر است در صورتی که ما در نمایشگاه‌هایی که هر ساله برگزار می‌شود هیچ کدام از این تغییرات و پیشرفت‌ها را نمی‌بینیم. در سال جاری نیز، تغییر زمان نمایشگاه به نیمه اول سال، باعث شد تا هیچ چاپخانه‌‌ای از استان‌ها نتواند شرکت کند زیرا شهریور اوج فصل کار چاپخانه داران است.

  • مشکلات در شهرستان ها بیشتر از تهران است 

وی در ادامه پیرامون مشکلاتی که صنعت چاپ در شهرستان ها را احاطه کرده است گفت: مشکلات این صنعت در شهرستان‌ها بیشتر از تهران است؛ یکی از مشکلات عمده تعمیر ماشین‌آلات چاپی است. متاسفانه متخصص تعمیر دستگاه‌ها را نداریم و مجبوریم از تهران و نمایندگی‌ها کمک بخواهیم که این صرف زمان، هزینه‌ی بسیار گزافی را به همراه دارد. 
موسوی یکی از دیگر از مشکلات صنعت چاپ در استان‌ها را در تهیه کاغذ دانست و خاطر نشان کرد: از مشکلات دیگر تهیه کاغذ و مرکب است که چون نمایندگی فروش در شهرستان‌ها نیست چاپخانه‌داران مجبورند مواد اولیه را به میزان زیاد از تهران تهیه کنند تا در حین گرفتن سفارش با مشکل کاغذ و مرکب روبرو نشوند.(که این یعنی خواباندن سرمایه در انبار). 
وی گفت: چاپخانه ها در کرمان از 12 سال پیش رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته است؛ پیش از آن هیچ چاپخانه‌ای به خوبی دستگاه افست را نمی‌شناخت اما اینک ما پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها را داریم مثل دستگاه چهار رنگ . در کرمان ظرفیت تهیه ماشین‌آلات حتی توانایی خرید دستگاه رول را نیز داریم اما چون تیراژ نشریات در کرمان پایین است مقرون به صرفه نیست.] 
رئیس اتحادیه چاپخانه داران کرمان در پایان گفت: نمی‌دانم چه کسی مسئول این بی‌مسئولیتی‌ها است اما امیدوارم با کمک و همیاری بیشتر مسئولین ذی‌ربط بتوان این مشکلات را کمتر کرد. و شاید تقاضا تنها از طرف مسئولین نتواند چاره‌ساز مشکلاتمان باشد افرادی مانند همایون صنعتی اشخاصی که اگرچه ناشناس باقی‌ماندند اما اقدامات مفیدی از قبیل تاسیس و راه‌انداری اولین چاپخانه‌ی مدرن و اولین کارخانه کاغذ‌سازی و... را در کارنامه‌ی زندگی خود داشته‌اند را نباید فراموش کرد، اقدامات این عزیزان می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات به خصوص در استان‌ها باشد
محمدرضا موسوی صدری رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمان در سه دوره‌ی گذشته می باشد؛ وی 35 سال سابقه کار چاپی دارد و در حال حاضر علاوه بر ریاست اتحادیه، مدیر چاپخانه ی وحدت در کرمان می باشد.

بهناز حسینی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۲۳ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ بيست و سوم آبانکلیدها : موسوی صدر رئیس اتحادیه چاپخانه داران کرمان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: