خبر خوب برای فارغ التحصیلان کارشناسی چاپ
رشته چاپ نیز به دفتر کارشناسی ارشد اضافه شد


دفترچه راهنمای آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1390، حاوی اخبار و اطلاعات خوبی برای دانش‌آموختگان صنعت چاپ کشور بود.

اخبار چاپ: دفترچه راهنمای آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1390، حاوی اخبار و اطلاعات خوبی برای دانش‌آموختگان صنعت چاپ کشور بود. طراحی دو گرایش کارشناسی ارشد در زیرگروه‌های مجموعه مدیریت و مهندسی مکانیک، که برای اولین بار در مراکز آموزش عالی کشور ایجاد شده است، دانش‌آموختگان چاپ را به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد امیدوار نمود.
دانشگاه امام رضا(ع) در مشهد مقدس از سال 1390 در دو رشته علمی کاربردی مدیریت نشر و علمی کاربردی مدیریت صنایع چاپ دانشجو می‌پذیرد. این اقدام که برای نخستین بار در کشور روی می‌دهد، بسیاری از فعالان و دانش‌آموختگان و اهالی صنعت چاپ کشور را نسبت به توسعه امور آموزشی، ارتقای سطح علمی مراکز آموزشی، افزایش تعداد کارشناسان و اساتید صنایع چاپ و نشر و به طور کلی سیر صعودی و رو به رشد ابعاد علمی و آکادمیک صنعت چاپ در ایران خوشبین کرده است.
در شرایطی که کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه صنعت چاپ در بخش‌های مختلف آن، طی سالیان گذشته یکی از اصلی‌ترین مشکلات این صنعت را فقر سطح علمی و عدم حضور مسائل این صنعت در مجامع آکادمیک عنوان می‌کنند، این اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری را باید به فال نیک گرفته و از آن استقبال کرد. چرا که تنها راه پیشرفت و توسعه پایدار صنعت چاپ ایران و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 در صنعت چاپ، در گرو ارتقای سطح علمی این صنعت است.
از دیگر سو، پیشرفت‌های روزافزون فنآوری‌ها و تکنولوژی‌های بکار رفته در ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با این صنعت در کشورهای توسعه یافته، هشدار می‌دهد که نظام آموزشی استاد ـ شاگردی و انتقال سینه به سینه تجربیات دیگر پاسخگوی نیازهای اپراتوری این صنعت نبوده و کاربران، مدیران، اپراتوران، کارگران و... که در واحدهای چاپی مشغول به فعالیت هستند باید خود را با علم روز و سیلابس‌های درسی جدید در مقاطع تکمیلی، مجهز نمایند.
این اقدام بسیار ارزنده وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و دانشگاه امام رضا(ع) بسیار پسندیده و قابل تقدیر و تشکر فراوان است. اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. ابهاماتی که به نظر می‌رسد با توضیح و پاسخ مسئولین مرتبط، رفع شده و دانشجویان بتوانند نهایت بهره و استفاده را از راه‌اندازی این رشته‌ها داشته باشند.
بخش قابل توجهی از این ابهامات در مواد امتحانی و منابع درسی مورد آزمون رشته علمی کاربردی مدیریت صنایع چاپ است. در این رشته دروسی مانند زبان عمومی و تخصصی با ضریب 3، ریاضیات (ریاضی عمومی 1و2) با ضریب 2، جامدات (استاتیک، مقاومت مسالح و طراحی اجزاء) با ضریب 3، دینامیک و ارتعاشات (دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین و کنترل) با ضریب 3 و ساخت و تولید (ماشین‌ابزار، قالب پرس، علم مواد، ماشین‌های کنترل عددی، اندازه‌گیری، تولید مخصوص، هیدرویک و نیوماتیک و مدیریت تولید) با ضریب 3، تحت آزمون کارشناسی ارشد قرار می‌گیرند.
حال آن‌که در مواد درسی فارغ‌التحصیلان رشته چاپ در دانشگاه جامع علمی کاربردی، بسیاری از این دروس از قبیل: جامدات، دینامیک و ارتعاشات، ساخت و تولید و... وجود ندارند. به بیان دیگر، فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی گرایشات مختلف رشته چاپ، هیچ‌گاه این دروس را نگذرانده‌اند و در نتیجه نمی‌توانند به طور طبیعی پاسخگوی پرسش‌های مرتبط باشند.
ابهام موجود در طراحی مواد درسی این آزمون در اینجاست که مسئولین امر با چه رویکردی این دروس را انتخاب کرده‌اند؟ و مهم‌تر اینکه فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته چاپ چگونه می‌توانند این رشته را انتخاب کرده و آزمون را با موفقیت پشت‌سر گذارند؟
امیدواریم دست‌اندرکاران طراحی آزمون با پاسخگویی به پرسش‌های فوق اقدام بسیار ارزنده و درخور قدردانی و سپاس خود را تکمیل نموده و زمینه‌ساز رشد و توسعه پایدار و ماندگار صنعت چاپ ایران باشند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۱۹ آبان


رعنا مختارنژاد

با سلام ایا برای این 2 رشته مدریت نشر و مدیریت صنایع چاپ از زیر گروه گرافیک هم میگیرید/؟من لیسانس گرافیک دارم ایاامکانش هست برای این رشته ها بتونم قبول شم؟
علی زلفی

باسلام.بنده فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک هستم.میخواستم بپرسم که میتونم تو رشته ارشدمدیریت صنعت چاپ قبول بشم.با توجه به اینکه خیلی علاقه به رشته چاپ وبسته بندی محصولات دارم.با تشکر.
علی ابوالحسنی

با سلام ایا برای این 2 رشته مدریت نشر و مدیریت صنایع چاپ از زیر گروه گرافیک هم میگیرید/؟من لیسانس گرافیک دارم ایاامکانش هست برای این رشته ها بتونم قبول شم؟
بهزاد

سلام ایا میتوان دررشته چاپ مقطع ارشد در تهران یا اطراف تهران ادامه تحصیل داد





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: