محسن یگانه کاری در گفت و گو با اخبار چاپ :
جشنواره چاپ،کیفیت محصولات را بالا می برد


نهمین جشنواره صنعت چاپ مهر ماه امسال برگزار می شود. یکی از بخش های این جشنواره، بخش مسابقه آن است. اخبار چاپ در گفت و گو با «محسن یگانه کاری» دبیر این بخش از آخرین برنامه ریزی ها در این حوزه مطلع شده است . یگانه معتقد است که یک جریان رقابتی مانند بخش مسابقه جشنواره صنعت چاپ، بر ارتقاء کیفی محصولات چاپی کشور تاثیرگذار است .

بخش مسابقه جشنواره صنعت چاپ امسال با چه شیوه ای برگزار می شود؟

در گذشته این بخش با بررسی محصولات چاپی و انتخاب یک واحد چاپی نمونه برگزار می شد. اما از دو دوره قبل به این سو، در این شیوه تغییراتی داده شد. به این صورت که به جای دادن جایزه به واحد چاپی، جایزه را به سرمایه گذار محصول چاپی ارائه کردیم. چون یک محصول چاپی، حاصل فعالیت چند گروه از قبیل گروه پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ است و تمامی فعالیت هایی که برای تولید یک محصول چاپی انجام می شود، در نهایت به تولید یک محصول باکیفیت می انجامد. پس بهتر است ما هم در جشنواره صنعت چاپ سرمایه گذار آن محصول را به عنوان برنده مسابقه اعلام کنیم .

البته این رویکرد در دوره گذشته مورد انتقاد قرار گرفت و انتقادات حول این محور می چرخید که حاصل کار کسانی که برای تولید این محصول زحمت کشیده اند، کجا دیده می شود. بنابراین امسال به روال سال گذشته محصول برتر را انتخاب می کنیم و به سفارش دهنده آن جایزه می دهیم و در کنار آن یک واحد چاپی برتر را هم معرفی می کنیم .

چه معیارهایی برای انتخاب واحد چاپی برتر وجود دارد؟

برای انتخاب واحد چاپی برتر، به این مساله توجه می شود که آیا تعداد کارهای خوب آن واحد زیاد است یا خیر. از طرف دیگر در بحث هایی مانند مدیریت، وضعیت کارگاه، وضعیت پرسنل و ... نیز مجموعه ای از معیارها را برای این انتخاب در نظر می گیریم .

چه محصولاتی در بخش مسابقه مورد داوری قرار می گیرد؟

سال گذشته 16 نوع محصول چاپی را مورد بررسی قرار داده بودیم که امسال به 25 محصول افزایش یافته است. این محصولات در 8 گروه بسته بندی، انتشارات، اوراق اداری، لیبل ها، تولیدات خاص، قطعات دارای چاپ، منسوجات و نوآوری ها و فناوری های جدید مورد بررسی قرار می گیرد

به عقیده شما برگزاری این بخش چه اثراتی بر صنعت چاپ کشور دارد؟

هدف این بخش از ابتدا این بوده است که در یک جریان رقابتی، بر بالا رفتن کیفیت محصولات چاپی کشور تاثیر بگذارد و همه تلاش کنند که محصولات باکیفیتی چاپ کنند تا برنده این بخش باشند .

به اعتقاد من این مسابقه تاثیر خود را بر رشد استانداردهای کیفی صنعت چاپ می گذارد. البته در مورد این مساله که بخش مسابقه تا کنون تا چه حد در رسیدن به این اهداف توفیق داشته است، ارزیابی مشخصی انجام نشده است .

شرکت در بخش مسابقه جشنواره تا چه حد در میان اهالی این صنف عمومیت دارد؟

این مسابقه در حوزه صنعت چاپ مشهور است و کسانی که به این حرفه مشغولند، کارهای خود را برای شرکت در مسابقه می فرستند. البته ارتباط سرمایه گذاران محصولات چاپی در سال گذشته با بخش مسابقه ضعیف بود، اما برای جشنواره امسال تلاش هایی صورت گرفته که سرمایه گذاران محصولات چاپی هم رغبت بیشتری برای شرکت در مسابقه پیدا کنند .

جایزه بخش مسابقه جشنواره صنعت چاپ چیست؟

این مسابقه به جز تندیس جایزه دیگری ندارد. اما خود این تندیس برای بسیاری از واحدهای چاپی یک افتخار صنفی و حرفه ای است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۳۰ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ سي تيرکلیدها : محسن یگانه کاری


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: