آثار شاهپور پویان:
نگارخانه 66 میزبان بیست طراحی و هشت نقاشی


نگارخانه 66 میزبان آثار طراحی و نقاشی «شاپور پویان» با عنوان «سُـــم ها» است. این نمایشگاه تا 30 آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

 اخبارچاپ: نگارخانه 66 میزبان آثار طراحی و نقاشی «شاپور پویان» با عنوان «سُـــم ها» است.
در کاتالوگ این نمایشگاه درباره این آثار چنین آمده است: بیست طراحی و هشت نقاشی شاهپور پویان از سُم‌های گاو به خیلی چیزها ارجاع می‌دهد. از جمله به رابطه‌ی این حیوان با روستا؛ جایی که در آن به کار گماشته می‌شود.
گاو در فرهنگ سومری و بابلی و حتی در فرهنگ زنده‌ی هندوان، نشانه‌ی حاصل‌خیزی دانسته می‌شد و مقدس به شمار می‌رفت. سم گاو در فرهنگ ایرانی نماد مردانگی و قدرت است و سلطه و قدرت ناب را نمایندگی می‌کند. به نظر می‌رسد گاو مدت‌ها بین امر والا و پیش ‌پا‌ افتاده در نوسان بوده است.
برای مدتی طولانی در فرهنگ جوامع ما حضور داشته و بخشی از زبان هنری تمدن‌های مختلف بوده است؛ اما امروزه مانند بسیاری چیزهای دیگر ناپدید شده؛ رابطه‌ معاصرش با جهان نامعلوم باقی مانده و از لحاظ نمادین در جوامع صنعتی گم شده است. در این جهانی که به سرعت در گردابی بصری فرو می‌رود، بسیاری چیزها ناپدید گشته و بسیاری چیزها در حیطه‌ بی‌معنای معاصریت باقی مانده‌اند.
در بخش دیگری از معرفی این نمایشگاه آمده است: وضعیت فعلی بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامعی را که تبلیغات ایدئولوژیک در آن‌ها حاضر و هر روزه قابل شنیدن‌اند؛ توضیح می‌دهد. با بازسازی مفهومِ محلیِ سم گاو، شاهپور پویان حس فقدان را با شیوه‌ جدیدی از فهم ارزش نمادین آن ترکیب می‌کند.
این نمایشگاه تا ۳۰ آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و علاقمندان برای بازدید این آثار می‌توانند به نشانی نگارخانه66 - خیابان سمیه (بین مفتح و رامسر) - شماره ۱۴۲ مراجعه نمایند.
این نگارخانه سه‌شنبه‌ها و همچنین از ۱۳ تا ۱۸ آبان استثتائاً تعطیل است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۳ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: