سومین كنفرانس رؤسای كتابخانه های ملی كشورهای عضو اكو با 11 مصوبه به كار خود پایان داد .
كشورهای عضو اكو پرتال مشترک ایجاد کردند


از هر یك از كشورهای عضو خواسته شد تا نسخه دیجیتال شده 100 جلد از نسخ خطی خود را به دبیرخانه كنفرانس ارائه كنند تا نسبت به ایجاد پایگاه داده مشترك كتابخانه های ملی عضو اكو اقدام شود.

به گزارش اخبارچاپ و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملی: حامد یاری مسئول دبیرخانه دائمی كنفرانس رؤسای كتابخانه های ملی كشورهای عضو اكو اظهار داشت: در سومین نشست كه به میزبانی جمهوری تركیه در آنكارا برگزار شد از هر یك از كشورهای عضو خواسته شد تا نسخه دیجیتال شده 100 جلد از نسخ خطی خود را به دبیرخانه كنفرانس ارائه كنند تا نسبت به ایجاد پایگاه داده مشترك كتابخانه های ملی عضو اكو اقدام شود.
مدیر كل امور بین الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملی كشورمان همچنین با اشاره به راه اندازی پرتال دسترسی آزاد كتابخانه های ملی این كشورها تصریح کرد: مقرر شد كشورهای عضو، فهرستی از نسخ خطی خود را به كتابخانه های ملی ایران و تركیه ارائه كنند تا فهرست ها پس از ترجمه به زبان های فارسی، روسی و تركی در پرتال مزبور به نمایش در آید.
حامد یاری از تاكید اعضا بر استاندارد كردن كتابخانه های ملی خبر داد و افزود:با توجه به اهمیت بحث استانداردسازی كتابخانه های ملی به پیشنهاد علی اكبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و دبیر كل كنفرانس مقرر شد كارگاهی به منظور آشنا كردن كارشناسان كتابخانه های كشورهای عضو با روشهای جدید استانداردسازی در تهران برگزارشود .
مسئول دبیرخانه دائمی كنفرانس افزود :برای میزبانی چهارمین كنفرانس رؤسای كتابخانه های ملی كشور های عضو اكو ،جمهوری قزاقستان و جمهوری تاجیكستان اعلام آمادگی كردند كه قرار شد پس از رایزنی، یكی از این دو كشور به عنوان میزبان اجلاس بعد انتخاب شود .
وی گفت: همچنین بر حضور مشترك كشورهای عضو در اجلاس های جهانی همچون ایفلا و یونسكو تاكید شد .
مدیر كل امور بین الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملی بیان داشت: رؤسای كتابخانه های ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه در زمینه كمك به افغانستان در خصوص مرمت و حفاظت از نسخ خطی قول مساعد دادند .
حامد یاری خاطرنشان کرد: تونجل آجار رئیس كتابخانه ملی جمهوری تركیه به اتفاق آرا تا زمان برگزاری چهارمین اجلاس در سال 2012بعنوان رئیس كنفرانس انتخاب شد.
لازم به ذكر است كنفرانس رؤسای كتابخانه های ملی كشورهای عضو اكو كه به ابتكار جمهوری اسلامی ایران تشكیل شده و تاكنون سه نشست در تهران ، باكو و آنكارا داشته است .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۲۶ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: