آغاز به کار سومین کنفرانس روسای کتابخانه های ملی اکو در آنکارا
منطقه اکو مهد تمدن


سومین کنفرانس روسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو با پیام رجب طیب اردوغان نخست وزیر جمهوری ترکیه و شعار «منطقه اکو مهد تمدن» در آنکارا آغاز به کار کرد.

به گزارش اخبارچاپ و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی: سومین کنفرانس روسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو در ترکیه آغاز به کار کرد. در این کنفرانس 2 روزه که به دبیرکلی علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان برگزار شد؛ روسای کتابخانه های ملی کشورهای افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و قائم مقام وزیر فرهنگ و توریسم جمهوری ترکیه و همچنین نمایندگان مؤسسه فرهنگی اکو و دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو جمهوری ترکیه حضور داشتند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور کشورمان اجلاس آنکارا را جهشی مهم برای ارتقاء همکاری های کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو دانست و اظهار داشت: در دو جلسه پیشین در تهران و باکو مقدمات این همکاری فراهم شده بود و کتابخانه های ملی به عنوان حافظه ملت های منطقه شروع به تبادل دانش و تجربه میان خود کرده اند.
دبیرکل کنفرانس روسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو بر اهمیت فعالیت های فراتر از منطقه برای ارتقاء جایگاه این کنفرانس تاکید کرد و: باید برای اختصاص یک کرسی واحد در مجامع بین المللی مانند ایفلا و یونسکو همکاری ها میان کتابخانه های ملی منطقه افزایش یابد که در این زمینه من پس از پایان این اجلاس به عنوان دبیر کل در نامه ای به رئیس ایفلا درخواست به رسمیت شناخته شدن این کنفرانس توسط فدراسیون بین المللی انجمنها و مؤسسات كتابداری ( ایفلا ) را ارائه می کنم.
علی اکبر اشعری به رایزنی های انجام شده در آخرین اجلاس کمیته منطقه آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی در ماکائو اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در آن اجلاس نیز پیشنهاد تاسیس کمیته منطقه اکو برنامه حافظه جهانی را ارائه کردیم که در صورت پذیرش این پیشنهاد ،این کمیته می تواند با همکاری و تعامل کتابخانه های ملی به ثبت آثار ارزشمند کشورهای منطقه در سطح جهان و جلب توجه و حمایت سازمان های بین المللی به آن ها کمک کند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان همچنین از ایجاد پرتال مشترک کتابخانه های ملی کشورهای اکو توسط این سازمان خبر داد و در ادامه گفت: برای غنی سازی این پرتال باید همه کتابخانه های ملی منطقه همکاری کنند.
تونجل آجار رئیس کتابخانه ملی جمهوری ترکیه نیز در ضمن اشاره به اهمیت میزبانی این کنفرانس برای ترکیه؛ به نیاز منطقه اکو به همکاری های بیشتر فرهنگی اشاره، و تصریح کرد: نزدیکی کتابخانه های ملی از مهترین عوامل در جهت ارتقا روابط فرهنگی است که این جلسات می تواند در نزدیکی جوامع و نخبگان علمی و فرهنگی کشورهای منطقه به یکدیگر کمک کند.
وی افزود: کتابخانه های ملی باید با رصد دائم پیشرفت های علم کتابداری و کتابخانه های جهان و ارزیابی خود سهم خود را در پیشرفت و حل مشکلات منطقه افزایش دهند تا علاوه بر رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در سایه این تلاش ها مسئولین خود را نیز به افزایش سهم همکاری های فرهنگی میان کشورهای منطقه آگاه سازند .
رئیس کتابخانه ملی جمهوری ترکیه همچنین حضور یکپارچه و هماهنگ در اجلاس های جهانی را مهم ارزیابی کرد و افزود: این حضور هماهنگ در سطح بین المللی که موجب افزایش توانمدیها نیزخواهد شد می تواند تبادل علمی؛ کاری و تجربی میان کتابخانه های ملی را موجب شود .
در بخش دیگری از این کنفرانس نیز پیام رجب طیب اردوغان نخست وزیر جمهوری ترکیه خوانده شد که در آن وی برگسترش همکاری های فرهنگی کشورهای منطقه تاکید کرده بود.
عصمت ایلماز قائم مقام وزیر فرهنگ و توریسم ترکیه نیز در این کنفرانس، منطقه اکو را گهواره تمدن های جهانی خواند و گفت: ما به سبب پیشینه مشترک یک حافظه مشترک داریم و سازمان همکاری های اقتصادی اکو با راه اندازی این اجلاس گامی مهم برای همکاری برداشته که امیدواریم این اجلاس سطح ارتباطات فرهنگی در منطقه را افزایش دهد .
دکتر حجت الله ایوبی رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در پیامی به این اجلاس مطالعه تاریخ این منطقه را مشخص کننده سهم آن در پیشرفت ها و تمدن های مختلف بشری دانست و افزود: باید بدانیم که تاثیرات این سهیم بودن در تمدن جهانی در گنجینه های باستانی ملت ها که همان کتابخانه های ملی هستند برای قرن ها نگهداری شده است و سابقه 3 ساله همکاری کتابخانه های ملی منطقه نشان می دهد همکاری های فرهنگی به صورت آشکار در این منطقه تاریخی دوباره افزایش یافته است.
خانم پروفسور گل ایرپیولو نیز در این کنفرانس بر اطلاع رسانی میراث فرهنگی مشترک کشورهای منطقه اکو و حمایت یونسکو از این کنفرانس تاکید کرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۴ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: