همایش سراسری «بررسی تطبیقی فرهنگ رضوی و قرآن کریم» برگزار شد
باید از مرزهای فرهنگی و تاریخی خود محافظت کنیم


همایش سراسری علمی پژوهشی «بررسی تطبیقی فرهنگ رضوی و قرآن کریم» همزمان با جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

اخبار چاپ به نقل از روابط عمومی وزارت ارشاد اسلامی: همایش علمی پژوهشی «بررسی تطبیقی فرهنگ رضوی و قرآن کریم» همزمان با دهه کرامت با حضور جمعی از مسئولان ، محققان و اندیشمندان برگزار شد.
در ابتدای مراسم «جلیل سائلی» دبیر همایش و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در سخنانی اظهار داشت: واژه فرهنگ در بین اندیشمندان مختلف جهان دارای تعریف یکسانی نیست و دلیل آن هم متاثر بودن فرهنگ از شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است.
وی افزود: در ایالات متحده آمریکا، فرهنگ تحت تاثیر اقتصاد و صنعت قرار گرفته و مذاهب و فرقه ها را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تاکید کرد: فرهنگ اسلامی، یک فرهنگ اخلاق محور و انسان ساز است زیرا مقصود این فرهنگ و عرفان، لقاء به خداوند است.
جلیل سائلی در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همایش سراسری و علمی پژوهشی «بررسی تطبیقی فرهنگ رضوی و قرآن کریم» را برای حاضران قرائت کرد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه ما باید از مرزهای فرهنگی و تاریخی خود محافظت کنیم یادآور شد: برگزاری اینگونه نشست ها کمک شایانی برای رسیدن به این هدف والا می کند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: فرهنگ رضوی و فرهنگی قرآنی دو مقوله جدا از هم نیستند زیرا کلام الهی و زبان ائمه طاهرین (ع) از منبع وحی سرچشمه می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ائمه معصومین (ع) که مجموعه ای از رفتار و گفتارشان است ، چیزی جز فرهنگ قرآن نیست و تفاوتی ندارد و معرفی سیره تطبیقی رفتار ائمه (ع) با کلام وی برای بهتر شناساندن ابعاد شخصیتی ائمه معصومین (ع) است.
در ادامه مراسم نیز دکتر قنبری همدانی محقق و پژوهشگر به بیان نکاتی از زندگی گهر بار ائمه اطهار (ع) به خصوص حضرت علی بن موسی الرضا (ع) پرداخت.
گفتنی است بیش از 50 مقاله از 21 استان کشور به این همایش ارسال شده بود که در 18 موضوع مورد بررسی هیئت داوران قرار گرفت.
بر این اساس در بخش ملاکهای توسعه اجتماعی نفر اول زهرا شیخوند از همدان، نفر دوم شفیع تبار سماکوش از گلستان و نفر سوم هادی محمودی نژاد از تهران معرفی شدند.
در بخش پایه های فرهنگی جامعه، لیلا عبدالهیان دهکردی از چهارمحال و بختیاری، سعید عبداله یار از کرمان و محمود فتح آبادی از فارس به مقام های اول تا سوم دست یافتند.
در بخش فرهنگ نیز مریم کتابی از کرمانشاه مقام دوم و علی باقری سولا از تهران، مقام سوم را کسب کردند.
همچنین مونا زید شفیعی از کرمانشاه مقام سوم بخش مؤلفه های جامعه اسلامی و زهره مهشاد از خراسان رضوی مقام سوم بخش سیاست را به خود اختصاص دادن.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۴ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: