مهاجرت یک هنرمند طراح به عراق
طراح جلد کتاب های عبدالکریم سروش برای همیشه ایران را ترک کرد


باسم الرسام از جمله طراحان و تصویرگران تاثیرگذار در هنرهای تجسمی ایران هفته گذشته ایران را ترک کرد. طراحی کتاب‌های دکتر عبدالکریم سروش از اثار شاخص این هنرمند است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از منابع آگاه: باسم الرسام به عراق مهاجرت کرد. این هنرمند ایرانی عراقی تبار، هفته گذشته تهران را ترک و با هدف اقامت در کردستان عراق به این کشور مهاجرت کرد.
باسم الرسام از جمله طراحان و تصویرگران تاثیرگذار در هنرهای تجسمی ایران است که آثار متفکرانه و متعدد وی در گرافیک، تصویرسازی و نقاشی نه فقط برای هنرمندان، بلکه برای بسیاری از نویسندگان و اهالی فرهنگ هم آشنا است.
طرح‌ جلدهای او برای کتاب‌های دکتر عبدالکریم سروش یکی از دلایل معروفیت او به شمار می رود.‌ همچنین تصویرسازی‌های او برای نشریاتی چون کیان در دهه هفتاد برای خیلی‌ها آشنا می باشد.
باسم الرسام اردیبهشت 86 به دعوت معاون وزیر فرهنگ عراق نمایشگاهی از آثارش در بغداد برپا کرد. همان موقع هم در گفتگو با روزنامه اعتماد ملی گفت: «حرف و حدیث بر سر اینكه چرا در ایران نمایشگاهی نگذاشته‌ام بسیار است. این تصمیم را دارم كه آثارم را در كشورهای دیگر به نمایش بگذارم، ولی در ایران، نه ».
وی متولد 1339 بغداد است؛ در سال 63 از عراق فرار می‌کند و به ایران می‌آید. او کارش را با تصویرسازی برای نشریات ایرانی از همان زمان آغاز کرد. در این سال‌ها هم برای نشریات ادبی و فلسفی تصویرسازی و جلد طرح می‌کرد، ولی بیشتر وقتش را روی نقاشی متمرکز کرده بود.
باسم الرسام عضو هیات انتخاب آثار نمایشگاه پوستر و تصویرسازی 40 سال گابریل گارسیا مارکز بود که اردیبهشت 86 از سوی نشر رسم در خانه هنرمندان برگزار شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۱ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: