برای برگزاری دومین دوره نمایشگاه پکو
همکاری سازمان فرهنگی اکو و انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ


دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان فرهنگی اکو در دیدار با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ بر ضرورت برگزاری باشکوه دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو2011) تأکید کرد.

دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان فرهنگی اکو در دیدار با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ بر ضرورت برگزاری باشکوه دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو2011) تأکید کرد. به گزارش اخبار چاپ، روز یکشنبه 17 مهرماه سال جاری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ با رئیس سازمان فرهنگی اکو دیدار و گفتگو کردند.
در این جلسه طرفین بر ضرورت برگزاری دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو2011) در بهار سال آینده تأکید کرده، بهره‌برداری از تجربه‌های نخستین دوره این نمایشگاه (پکو2009) را الزامی دانستند.
نشست مذکور در دفتر سازمان فرهنگی اکو در تهران برگزار شد. در ابتدای جلسه، ایوبی ضمن اشاره به ظرفیت‌های نهفته کشورهای عضو اکو در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی اظهار داشت: دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو2011) فرصت‌های ارزنده و بی‌نظیری را در اختیار فعالان صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی کشورهای عضو قرار می‌دهد. از آن جمله می‌توان به زمینه‌سازی جهت تشکیل و راه‌اندازی اتحادیه بین‌المللی چاپ و نشر کشورهای عضو اکو اشاره کرد. با توجه به تجمع اکثر قریب به اتفاق فعالان صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو در این نمایشگاه و ارتباط و تعامل تنگاتنگ این صنعت‌گران با یکدیگر می‌توان اقدامات قابل توجهی را در این زمینه انجام داد.
ضمن استقبال از پیشنهاد ایوبی، ذکایی رئیس هیات مدیره و یکی از نمایندگان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در این نشست، سابقه‌ی مختصری از مبحث راه‌اندازی این اتحادیه را ارائه کرد. وی در این خصوص گفت: پیش از این و در سال‌های گذشته نیز بحث تشکیل و راه‌اندازی اتحادیه‌ای بین‌المللی در حوزه صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی کشورهای عضو سازمان منطقه‌ای اکو مطرح شده بود. در همان دوران هم کلیه مسئولین و دست‌اندرکاران صنعت ـ چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و صنفی ـ از این پیشنهاد استقبال کردند. به گونه‌ای که اقدامات مقدماتی اندکی نیز انجام شد. لیکن متأسفانه به علت عدم وجود بانک اطلاعاتی صحیح و قابل اتکاء از فعالان مطرح و بلندپایه صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی کشورهای عضو، و همچنین عدم پی‌‌‌گیری موضوعاز سوی تشکل‌‌‌های غیر دولتی ایران، هیچگاه ظرفیت‌های اجرایی لازم به منظور انجام این پروژه فراهم نشد.
به نظر می‌رسد تشکیل و راه‌اندازی اتحادیه بین‌المللی صنعت چاپ و نشر کشورهای عضو سازمان منطقه‌ای اکو، نیازمند اقدامات مقدماتی و ایجاد بسترهای اجرایی و عملیاتی لازم برای فعالان این صنعت ـ چه در بخش خصوصی و صنفی و چه در بخش دولتی و تصمیم‌گیری ـ در کلیه‌ی کشورهای عضو است.
علاوه بر پیشنهاد اولیه‌ی ایوبی، موارد دیگری نیز در این نشست مطرح شده و مورد توافق طرفین قرار گرفت. یکی از موضوعات مورد بحث، مربوط به محل برگزاری این نمایشگاه بود. از آن‌جا که محل برگزاری این نمایشگاه چه به لحاظ زیرساخت‌های از نظر جغرافیایی، بسیار مهم است؛ مقرر گردید: موضوع در جلسات شورای سیاستگذاری دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو2011) مورد بررسی و ارزیابی‌های کارشناسی قرار گرفته و در نهایت بهترین پیشنهاد انتخاب شده و سازمان فرهنگی اکو نیز در جریان امور قرار گیرد.
یکی از موضوعات و توافقات اصلی این نشست، مسئله تبلیغات و اطلاع‌رسانی نمایشگاه در دو حوزه داخلی و برون‌مرزی بود. امروزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات یکی از ارکان اصلی هر نوع فعالیت اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و... است. اهمیت اطلاع‌رسانی و تبلیغات در عرصه‌هایی چون برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صدچندان می‌شود. این اهمیت به اندازه‌ای است که پیش از برگزاری هر نمایشگاه صنعتی و اقتصادی، ابتدا استراتژی تبلیغاتی و راهبردهای اطلاع‌رسانی آن را تدوین می‌نمایند.
برگزاری نمایشگاهی بدون استراتژی تبلیغاتی و راهبردهای کارشناسی اطلاع‌رسانی محکوم به شکست خواهد بود. این موضوع از سوی نمایندگان انجمن مطرح شد. دکتر حجت‌الله ایوبی نیز با شناخت دقیق از موضوع مذکور و اهمیت آن، درخصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی ـ بخصوص در کشورهای عضو سازمان اکو اظهار داشت:سازمان فرهنگی اکو آماده همه‌گونه همکاری و همیاری با انجمن در زمینه تبلیغ و اطلاع‌رسانی در خصوص موضوع نمایشگاه در کشورهای عضو اکو است.
گفتنی است در اواخر هفته جاری طی جلسه هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، ترکیب شورای سیاست‌گذاری، مسئولیت‌های این شورا، وظایف هر یک از اعضاء، نحوه‌ی انتخاب دیگر اعضای شورا و... تعیین خواهد شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۹ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: