یکصدو هفتمین نوبل ادبی به پرو رفت
ماریو بارگاس یوسا ؛برنده نوبل ادبی 2010 شد


آکادمی نوبل در 6 اکتبر 2010 میلادی صدو هفتمین برنده‌‌ی جایزه ادبی نوبل را معرفی کرد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آکادمی نوبل، معتبرترین جایزه ادبی جهان در سال 2010 میلادی به نویسنده‌ی 74 ساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پرویی"ماریو بارگاس یوسا" تعلق گرفت. در بیانیه آکادمی نوبل آمده است: در این جایزه به دلیل نقشه‌‌‌‌نگاری یوسا از ساختارها و نهادهای تمرکزگرای قدرت و ترسیم قاطع، رسا و کوبنده‌ی وی از شکست،شورش و مقاومت مرزی،اعطا شده است.
این جایزه در حالی به ماریو بارگاس تعلق گرفت که پیشینه قالب گمانه‌‌زنی‌‌ها حکایت از رقابت سنگین میان هاروکی موراکامی ژاپنی و کورمک مک کارتی آمریکایی برای تصاحب جایزه نوبل ادبی 2010 داشت. البته نام یوسا همواره به عنوان یکی از نامردهای دریافت این جایزه مطرح بوده است.
جایزه نوبل ادبی که تا کنون یکصدو هفتمین نوبت به نویسندگان خلاق ،پرکار و اثر گذار از ادبیات جهان اعطا شده است،معتبرترین جایزه ادبی در سطح بین‌‌الملل محسوب می‌‌‌‌گردد. بدین علت رقابت‌‌‌‌‌های بسیاری بر سر دریافت این جایزه 5/1 میلیون دلاری وجود دارد .
تا کنون رمانهای "آندرا"، "پوست انداختن"،"گفتگو در کاتدرال"،"جنگ آخرالزمان"،"مرگ در آند" ،"سور بز"، "عیش مدام" و کتاب چرا ادبیات از مجموعه آثار ماریو بارگاس یوسا به زبان فارسی ترجمه و نشر شده‌‌‌‌‌اند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۱۷ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: