در نشست خبری کارگروه پژوهشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) صورت گرفت:
انتشار کتاب مجموعه‌ی مقالات پژوهشی جشنواره‌ی هشتم امام رضا (ع)


نشست خبری کارگروه پژوهشی جشنواره فرهنگی-هنری امام رضا(ع) روز شنبه دهم مهرماه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد و رئیس کارگروه پژوهشی جشنواره برنامه های جشنواره را تشریح کرد

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایسنا ،مصطفی ادیب درباره‌ی تعداد مقاله‌های رسیده به دبیرخانه‌ی این جشنواره اظهار داشت: هر استانی كمیته‌ی علمی استانی دارد و فرآیند داوری نیز در همان استان انجام می‌شود. همچنین زمان معرفی برگزیدگان جشنواره در دهه‌ی كرامت از 17 تا 27 مهرماه است .
رییس كارگروه پژوهشی جشنواره‌ی امام رضا (ع) اضافه کرد: در دهه‌ی كرامت، تمام شهرستان‌های هر استان نیز برنامه دارند و برگزیدگان در مركز استان به ارائه‌ی مقالات خواهند پرداخت وی ابراز امیدواری کرد آثار شرکت کنندگان آن در قالب كتابی با عنوان «مجموعه‌ی مقالات پژوهشی جشنواره‌ی هشتم امام رضا (ع)» منتشر شود. ادیب خاطر نشان کرد مقالاتی كه تمام ضوابط پژوهشی را رعایت كرده باشند، در فصلنامه‌ی پژوهشگاه نیز به چاپ خواهند رسید .
رئیس كارگروه پژوهشی جشنواره‌ی امام رضا (ع) با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فرهنگی - هنری امام رضا (ع) فرصت مغتنمی جهت ترویج فرهنگ رضوی است اضافه کرد. ما در شرایطی به بخش پژوهشی در این جشنواره رویكرد پیدا كرده‌ایم كه دشمن جنگ نرم را در دستور كار خود قرار داده و استفاده از فرهنگ رضوی می‌تواند یك راهكار در برابر این هجمه‌ی فرهنگی دشمن باشد .
ادیب درادامه درباره‌ی استفاده‌ی كاربردی از پژوهش‌های ارائه‌شده به این جشنواره متذکرشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یك دستگاه متولی در بعد فرهنگ، اعلام آمادگی كرده است كه به عملیاتی ‌شدن پژوهش‌های پذیرفته‌شده در سطح ملی و استانی كمك كند .
در ادامه‌ی این نشست خبری، محمدرضا مرندی - رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه توضیحی درباره رویكرد جدید نظام جمهوری اسلامی و مسؤولین، فرهنگی کشور تصریح کرد؛ گرچه نظام تا حدی با تأخیر به این رویكرد رسیده است و انتظار می‌رفت در سال‌های اولیه تحقق نظام، این رویكرد فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، بالأخره در سال‌های اخیر شاهد توجه به رویكرد فرهنگی در میان مسؤولان هستیم و باید آن را به فال نیك بگیریم .
وی افزود، فرهنگی كه مورد نظر ماست و به دنبال اشاعه‌ی آن هستیم، فرهنگ بومی اسلامی ـ ایرانی است و از آن‌جا كه اهل‌ بیت (ع) نقطه‌ ثقل تفكر اسلامی هستند، در بحث آشنایی با فرهنگ اسلامی، توجه به روایات و معارف اهل بیت (ع) كاركرد اساسی دارد .
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اولین جشنواره‌ی امام رضا (ع) هشت سال پیش در شهر مشهد برگزار شد اضافه کرد،از سال 87 تاكنون تعداد استان‌های شركت‌كننده در بخش پژوهش، به 15 استان افزایش یافته است .
مرندی تصریح کرد: نگاه ما به بعد پژوهش كاربردی است و مانند دیگر عرصه‌های علمی، در حوزه‌ی فرهنگ هم باید مطالعات را به سمت پژوهش‌های كاربردی سوق دهیم .
وی درباره‌ی فعالیت‌های پژوهشگاه مدعی شد: در شش ماه اول سال، بیش از 70 نشست علمی در حوزه‌ی فرهنگ، هنر و ارتباطات در این پژوهشگاه برگزار شده است كه این سه حوزه در معنی عام كلمه در كشور ما مظلوم‌اند .
مرندی افزود: اكنون 30 جلد كتاب در دست انتشار داریم و تا آخر سال، 100 عنوان كتاب را منتشر خواهیم كرد كه البته كمیت برای ما در اولویت نیست و كیفیت كتاب‌ها بیش‌تر مورد نظر بوده است .
وی همچنین از اضافه شدن بخش مربوط به جوانان در جشنواره و نیز تأسیس گروهی در پژوهشگاه با محوریت جوانان خبر داد و گفت: تعامل با جوانان را نیز از سال آینده به فضای پژوهشی می‌بریم تا بتوانیم باورهای جوانان را ارتقا و تعالی دهیم .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۱ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ يازدهم مهرکلیدها : کارگروه امام رضا پژوهشی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: