با حضور اثربخش انجمن در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی رخ داد:
600 نفر در انتظار عضویت در انجمن


انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ به دلیل برخورداری از رویکردی تخصصی نسبت به امر غرفه‌گذاری و حضور در نمایشگاه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را به منظور حضور در این نمایشگاه در نظر گرفته بود.

انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی تهران حضور یافت. به گزارش اخبار چاپ، این انجمن با اختصاص غرفه‌ای در سالن 38 نمایشگاه بین‌المللی تهران، برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران شرکت کرد.
انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ به دلیل برخورداری از رویکردی تخصصی نسبت به امر غرفه‌گذاری و حضور در نمایشگاه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را به منظور حضور در این نمایشگاه در نظر گرفته بود. این برنامه‌ها با هدف بالا بردن سطح بهره‌وری و دستیابی به حداکثر نتیجه از حداقل زمان و امکانات ممکن، در راستای برنامه‌های انجمن در حوزه‌های آموزش، پژوهش و اطلاع‌رسانی طراحی شده بودند. لذا دست‌اندرکاران واحدها و بخش‌های مختلف انجمن، پیش از فرارسیدن ایام برگزاری نمایشگاه و پس از تصویب هیات مدیره، برنامه‌های گسترده‌ای را طراحی و اقدامات ابتدایی را آغاز نمودند.

الف ـ طرح اصلی فعالیت‌های انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران:
چندین ماه پیش از زمان برگزاری نمایشگاه، موضوع حضور یا عدم حضور انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در این نمایشگاه مورد بحث و بررسی در جلسات هیات مدیره قرار گرفت. این موضوع از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت اعضای هیات مدیره اعلام داشتند انجمن در این دوره‌ی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران شرکت می‌نماید.
براساس اعلام نظر اعضای هیات مدیره و تصمیم میدران انجمن، مقرر شد انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، در دو حوزه‌ی پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ و واحد عضوگیری، فعالیت‌های خود را متمرکز سازد.

ب ـ اقدامات مقدماتی انجمن؛ پیش از برگزاری نمایشگاه:
همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، برنامه‌های متعددی را در نمایشگاه هفدهم دنبال می‌کرد. از این رو، برنامه‌های مقدماتی انجمن قبل از فرارسیدن ایام برگزاری نمایشگاه آغاز شد. طراحی و تهیه فرم‌های عضوگیری، طراحی و تهیه فرم‌های نظرسنجی، تغییر نرم‌افزار و گرافیک پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ، دعوت از نمایندگان رسانه‌های عمومی و رسمی کشور، دعوت از مسئولین و مدیران صنفی، دولتی و خصوصی، دعوت از مدیران دولتی صنعت چاپ، دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دعوت از اعضای ستاد برگزاری نمایشگاه و... از جمله برنامه‌ها و اقدامات ابتدایی و مقدماتی انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، به منظور حضوری پربار و اثربخش در هفدهمین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی تهران بود.
بررسی وضعیت بازدیدها از نظر کمی و کیفی، شناسایی غرفه‌گذاران اصلی و حاشیه‌ای نمایشگاه، انتخاب رسانه‌ها و برقراری ارتباط و ایجاد تعاملی سازنده با نمایندگان تصمیم‌گیر این رسانه‌ها در واحدهای عضوگیری و پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ صورت گرفت.

ج ـ برنامه‌های نمایشگاهی:
ج ـ 1) برنامه‌های نمایشگاهی پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ:
پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ به عنوان نخستین و تنها بنگاه خبری صنعت چاپ کشور در فضای سایبر و اینترنت که در ابعاد ملی، با پوشش بین‌المللی فعالیت می‌نماید، موفق شده است ظرف مدت کمتر از دو سال جایگاه خاص و منحصربفردی را در بدنه‌ی صنعت چاپ کشور از آن خود کند. از طرفی این پایگاه با رویکردی تخصصی و حرفه‌ای، بخش قابل توجهی از اخبار مرتبط با صنعت چاپ کشور را پوشش داده و در قالب‌های حرفه‌ای منعکس می‌نماید. از این رو، معرفی، عرضه و شناسایی این پایگاه خبری امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.
از سوی دیگر، نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران فرصت مناسبی است تا حداقل اهالی رسانه‌های رسمی کشور و مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، توجه و رویکرد خاصی نسبت به این صنعت و رویدادهای آن داشته باشند؛ لذا این فرصت برای معرفی صنعت چاپ، انعکاس رویدادهای آن، شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن، تعریف نقش و جایگاه آن و... در اختیار پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ قرار گرفت. دست‌اندر کاران اخبار چاپ نیز برنامه‌ای مدون را برای هر روز نمایشگاه در نظر گرفتند.

ج ـ 1 ـ 1) نخستین روز:
با توجه به نقش، کارکرد و اهمیت غیرقابل انکار خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، در نخستین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی تهران، از دبیران سرویس‌های فرهنگی، اقتصادی و صنعتی 9 خبرگزاری و پایگاه اطلاع‌رسانی برای برگزاری جلسه و نشست‌های مشترک، دعوت به عمل آمد. از این بین خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا، ایسنا، فارس و مهر، این دعوت را اجابت کرده، نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی هفدهم تهران را در غرفه‌ی انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ گذراندند. حضور دست‌اندرکاران تعدادی از مهم‌ترین خبرگزاری‌‌های کشور، فرصت بسیار مناسبی را در اختیار مدیران انجمن قرار داد. فرصتی که طی آن امکان معرفی صنعت چاپ و رویدادها و چالش‌های آن برای اهالی رسانه وجود داشت.
در این راستا در نخستین روز نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، نشست خبری مشترکی میان تحریریه اخبار چاپ، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن و نمایندگان خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا، ایسنا، فارس و مهر برگزار شد. در این جلسه اهم مسائل مربوط به صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور، مشکلات و معضلات توسعه پایدار این صنعت، مشکلات و معضلات نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران به عنوان مهم‌ترین رویداد سالانه صنعت چاپ کشور و... بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در این جلسه رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، به عمده مشکلات و موانع توسعه صنعت چاپ کشور اشاره کرده، ضمن آن به ظرفیت‌های موجود در این صنعت، نقش و کارکرد آن در کشورهای پیشرفته، رویکرد و نگرش کلان کشورهای همسایه نسبت به صنعت چاپ و بسته‌بندی و... نیز توجه نمود.
در پایان این نشست مقرر گردید هر یک از نمایندگان خبرگزاری‌ها، موضوع راه‌اندازی و تشکیل سرویس مستقلی تحت عنوان «چاپ و نشر» یا «چاپ و بسته‌بندی» را با سردبیران و مدیران مسئول خود در میان بگذارند.
یکی از اهداف اصلی انجمن در خصوص برگزاری این نشست آشناسازی نمایندگان خبرگزاری‌های مطرح و مهم کشور با صنعت چاپ و بسته‌بندی بود.

ج ـ 1 ـ 2) دومین روز:
در دومین روز نمایشگاه هفدهم، سردبیران و مدیران مسئول نشریات تخصصی صنعت چاپ میهمان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ بودند. در حال حاضر بیش از 14 نشریه ـ به شکل‌های گوناگون ـ در حوزه صنعت چاپ، بسته‌بندی، نشر و تبلیغات در کشور منتشر می‌شوند.
هر یک از این نشریات براساس ضرورتی و به منظور رفع مشکلات و معضلاتی در حوزه‌های گوناگون و متنوع صنعت چاپ دایر و راه‌اندازی شده‌اند. لیکن در این میان به نظر می‌رسد بسیاری از این نشریات به وظیفه اصلی خود توجهی ندارند. بدین معنی که علاوه بر مشکلات عدیده مالی، در زمینه تحریریه و طرح مسائل صنعت چاپ نیز معضلات اساسی دارند؛ به نوعی بسیاری از آن‌ها تبدیل به آگهی‌نامه‌هایی با عنوان نشریه شده‌اند.
دعوت از سردبیران و مدیران مسئول نشریات تخصصی صنعت چاپ که وظیفه اصلی انعکاس واقعیت‌ها، رویدادها، چالش‌ها، مشکلات و ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت چاپ کشور را عهده‌دار هستند، با هدف بررسی این مشکلات و موانع انجام مأموریت‌های اصلی نشریات صورت گرفت.
در دومین روز نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران، سردبیران و مدیران مسئول نشریات فناوری و توسعه صنعت بسته‌بندی، چاپ و نشر، صنعت بسته‌بندی، جهان صنعت و دنیای چاپ، میهمان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ بودند. در این نشست که با حضور جلال ذکایی، رئیس هیات مدیره انجمن برگزار شد، بسیاری از مشکلات و موانع صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
کارکرد مطبوعات، بخصوص مطبوعات تخصصی در انعکاس واقعیت‌های موجود، فرهنگ‌سازی، هشدار و زنهار به مسئولین دولتی، خصوصی و صنفی از عمده مسائل و موارد مطرح در این نشست بود.

ج ـ 1 ـ 3) سومین روز:
در اولین روز نیمه دوم نمایشگاه هفدهم، اخبار چاپ برنامه‌های متعددی داشت. برخلاف دو روز گذشته، در روز سوم نمایندگان رسانه‌ها حضور چندانی نداشتند. این روز به گفتگوهای خبری، خبرنگاران پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ با مسئولین و اعضای ستاد برگزاری نمایشگاه، میزگرد تخصصی آسیب‌شناسی نمایشگاه هفدهم، گفتگو با نماینده مجلس شورای اسلامی و... سپری شد. برنامه‌های اخبار چاپ در سومین روز نمایشگاه عبارتند از:
ـ گفتگوی اختصاصی با سیدعلی حسینی (عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی): سیدعلی حسینی از معدود نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که آگاهی و اطلاعات مفیدی نسبت به صنعت چاپ، بسته‌بندی و نشر کشور دارد. حسینی در سومین روز نمایشگاه میهمان غرفه‌ی انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ بود. خبرنگاران اخبار چاپ نیز از فرصت مقتضی نهایت بهره را برده و گفتگویی اختصاصی با وی انجام دادند.
در این گفتگو، سیدعلی حسینی پاسخگوی پرسش‌هایی در زمینه‌ی مشکلات ریز و درشت صنعت‌گران این حوزه، بررسی نقاط قوت و ضعف قوانین موجود ـ و تأثیر آن‌ها بر صنعت چاپ ـ به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی صنعت چاپ در تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی و... بود. مهم‌ترین بخش این گفتگو به آسیب‌شناسی صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور و بررسی دلایل افت کمی و کیفی هر ساله‌ی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران بود. (اصل گفتگوی مذکور در پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ منعکس شده است.)
ـ گفتگوی اختصاصی با دو تن از اعضای ستاد برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران: احمد ابوالحسنی و مجتبی مدنی، دو تن از اعضای ستاد برگزاری نمایشگاه و از اعضای هیات مدیره اتحادیه صنف لیتوگرافان تهران، میهمانان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در سومین روز نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بودند.
در این گفتگو، مسائل و مشکلات مربوط به نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، دلایل افت کمی و کیفی نمایشگاه طی دوره‌های اخیر، نقش اتحادیه‌های صنفی در برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی، نحوه‌ی تعامل و ارتباط شرکت نمایشگاهی صنوف با اتحادیه‌های صنفی و... مورد بررسی و ارزیابی مطبوعاتی قرار گرفت. ابوالحسنی و مدنی به ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور اشاره کرده و نیز نسبت به مشکلات عدیده‌ی نمایشگاه هم معترف بودند.

ج ـ 1 ـ 4) چهارمین روز:
دست‌اندرکاران و مسئولان انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و اخبار چاپ، برنامه‌های ویژه‌ای را برای این روز طراحی کرده بودند. همواره آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران ـ علیرغم کمبود وقت ـ مهم‌ترین روز این نمایشگاه محسوب می‌شود. در چهارمین روز این نمایشگاه، سه برنامه‌ی مشخص و راهبردی برای پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ در نظر گرفته شده بود:
ـ بازدید خبرنگاران روزنامه‌ها و نشریات یومیه از نمایشگاه (با هماهنگی و همراهی نمایندگان انجمن): گستره‌ی اثربخشی و میزان تأثیرگذاری روزنامه‌ها، گوی سبقت را از دیگر رسانه‌های مکتوب ربوده و جایگاه خاصی را در سبد خرید خانوار ایرانی کسب کرده‌اند. به طور قطع انعکاس هر سوژه و موضوعی در روزنامه‌های کثیرالانتشار کمک شایان توجهی به شناخت، بازشناسی و بازتعریف آن سوژه یا موضوع می‌نماید.
بدین جهت نمایندگان و خبرنگاران روزنامه‌های همشهری، جام‌جم، عصر اقتصاد، دنیای اقتصاد، جهان اقتصاد، اقتصاد و زندگی، صبح اقتصاد، شرق و آرمان میهمانان ویژه انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در چهارمین روز نمایشگاه هفدهم بودند. مقرر شده بود تا نمایندگان روزنامه‌های کثیرالانتشار، به بازدید از سالن‌های نمایشگاهی بپردازند و بدین طریق با تکنولوژی‌ها و تجهیزات مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته‌بندی آشنا شوند. لذا خبرنگاران مذکور با همراهی و راهنمایی مسئولان انجمن، از 4 سالن این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند.
ـ گفتگوی خبرنگار روزنامه پول با مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بنا بود تا خبرنگار روزنامه‌ی پول گفتگوی اختصاصی مفصلی با مدیرعامل انجمن داشته باشد. این گفتگو در چهارمین روز نمایشگاه برگزار شده و مدیرعامل انجمن به تشریح اهداف، برنامه‌ها، حوزه‌های فعالیت و عملکرد انجمن پرداخت.
میثم حشمت‌خواه (مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ) در بخشی از این گفتگو به تبیین استانداردهای بین‌المللی نمایشگاه‌های تخصصی صنعت چاپ پرداخته و شرایط موجود در نمایشگاه تهران را براساس شاخص‌های استانداردهای بین‌المللی مورد ارزیابی قرار داد.
بخش پایان این گفتگو به بررسی مشکلات و موانع توسعه و پیشرفت صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور اختصاص داشت. مدیرعامل انجمن در این خصوص استفاده از ظرفیت‌های بالفعل و تبدیل پتانسیل‌های بالقوه موجود را، یکی از راهکارهای اصلی توسعه پایدار و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز عنوان کرد.
ـ تهیه، تنظیم و تکثیر فرم‌های نظرسنجی: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اخبار چاپ در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی تهران، طراحی و توزیع فرم‌های نظرسنجی بود. از آن‌جا که پس از برگزاری هر دوره‌ی نمایشگاه، هیچ اطلاعاتی درخصوص میزان رضایتمندی یا نارضایتی غرفه‌گذاران وجود نداشته و ندارد؛ تصمیم گرفته شد تا اخبار چاپ فرم‌های نظرسنجی کارشناسی شده‌ای را طراحی کرده و میان یک جامعه آماری اتفاقی توزیع نمایند.
به هر طریق پس از طراحی و تکثیر فرم‌های مذکور، خبرنگاران اخبار چاپ، نزد غرفه‌گذاران سه سالن مراجعه کرده و یک‌به‌یک پاسخ‌ها را دریافت کردند. در این نظرسنجی 136 غرفه مورد پرسش قرار گرفتند. مجموعه اطلاعات بسیار ارزشمندی از نتایج این نظرسنجی به دست آمد.

ج ـ 2) برنامه‌های نمایشگاهی واحد عضوگیری:
واحد عضوگیری نیز در کنار پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ (ارگان رسانه‌ای حمایت از توسعه صنعت چاپ)، برنامه‌های متعدد و اقدامات مؤثری را انجام داد. این واحد با استقرار دو کانتر اطلاعات و بهره‌مندی از کاتالوگ‌ها و بروشورهای اطلاعاتی، بازدیدکنندگان را به ارتباط و عضویت در انجمن ترغیب می‌کردند.
اقدامات ارتباطی واحد عضوگیری طی چهار روز نمایشگاه پیگیری شده و نتایج قابل قبولی در برداشت. این واحد موفق شد در مدت 4 روز با بیش از 600 نفر از فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور، بخصوص دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و نخبگان این صنعت ارتباط برقرار نماید.
میزان استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه از غرفه‌ی انجمن، فراتر از حد انتظار و توقع اولیه‌ی دست‌اندرکاران انجمن بود. مقدمات اولیه عضویت 600 نفر از فعالان صنعت چاپ کشور در انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در این نمایشگاه فراهم آمد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۱ مهر


نامدار

فعاليت شما به عنوان يك انجمن، به نظر من آينده روشني دارد. ولي يك مقدار بزرگنمايي در فعاليتهايتان وجود دارد؛ كه نمي توان فهميد كه آيا به اين اندازه اي كه مي گوييد موفقيت آميز هستند يا نه ؟ بيشتر فعاليتهايتان را كل صنف نمي بينند و يا اصلاً اطلاعي پيدا نمي كنند. چرا با اين بودجه مناسبي كه در اختيار داريد فعاليت ها را در رسانه هاي عمومي تبليغ نمي كنيد ؟ به نظر برخي فعاليتهاي انجمن نا پخته مي آيد و زاييده يك موج بيروني است . دوستان من تا به حال چندين بار فرم مشخصات پر كرده اند و من از آنها در مورد انجمن سوال مي كنم ولي جواب ؟ اميدوارم موفق باشيد و خبرهاي خوبي را هم از سايت بشنویم.





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: