در کتابخانه ملی برگزار می‌شود:
نمایشگاهی از پیشگامان شیوه نقاشی خط در ایران


برای نخستین بار نمایشگاهی از آثار صادق تبریزی یكی از پیشگامان شیوه نقاشی خط ایران در كتابخانه ملی برپا شد .
به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملی برای نخستین بار نمایشگاهی از آثار صادق تبریزی یكی از پیشگامان شیوه نقاشی خط ایران در كتابخانه ملی برپا شد .
حامد یاری مدیر كل امور بین الملل و روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی با اعلام این خبر گفت: برگزاری نمایشگاه آثار تبریزی به عنوان یكی از پیشگامان شیوه ای كه خط را به عنوان یك عنصر در نقاشی های خود به كار گرفت ، اولین فعالیت در راه معرفی آثار فرهنگی و هنری هنرمندان ایران به پژوهشگران ، محققین و اعضای كتابخانه ملی است .
مدیركل امور بین الملل و روابط عمومی كتابخانه ملی به بر پایی این نمایشگاه در ورودی تالارهای مطالعه كتابخانه ملی اشاره كرد و افزود: این برای نخستین بار است كه از فضای ورودی تالارهای مطالعه برای نمایش آثار هنری استفاده می شود و در مراحل بعدی آثار هنرمندان دیگر عرصه‌های هنر نیز در این فضا به نمایش درخواهد آمد زیرا ما معتقدیم این كار موجب گسترش حوزه مخاطبین كتابخانه ملی به اهالی هنر نیز خواهد شد و یك مركز فرهنگی به ویژه كتابخانه ها باید از هر امكانی برای افزایش میزان آگاهی و دانش مراجعه كنندگان خود استفاده كنند .
یاری از نمایش اولین اثر ایرانی كه رویكردی مدرن به خط در نقاشی دارد در این نمایشگاه خبر و افزود : اثر سرامیك آبی استاد صادق تبریزی كه متعلق به سال 1338 شمسی است به همراه 31 اثر دیگر در این نمایشگاه ارائه شده است .
مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با اشاره به ویژگی آثار تبریزی كه برای نمایش در این نمایشگاه انتخاب شده اند گفت: خط نگاره‌های صادق تبریزی نشان از تلاقی و پیوستگی آثار هنری و فرهنگی درتاریخ ایران است و به ویژه باید توجه داشت تبریزی به همراه هنرمندانی همچون ، تناولی ، پیلارام و زنده رود از پایه گذاران "مكتب سقاخانه" اند كه در آن از نشانه های مذهبی و سنتی ایران در آثار مدرن نقاشی استفاده شده وكتابخانه ملی به عنوان پشتوانه علمی و فرهنگی كشور با برگزاری این نمایشگاه سعی در معرفی این گونه آثار دارد .
لازم به ذكر است نمایشگاه آثار صادق تبریزی از امروز و به مدت 15روز در محل ورودی تالارهای تخصصی مطالعه كتابخانه ملی برپا است .
آثار صادق تبریزی علاوه بر نمایش در گالری ها و نمایشگاه های بزرگ جهان همچون آرت فرا ایتالیا ، هیل لندن ، منهتن سوهو آمریكا ، آرتیتود پاریس ، آرت اكسپو چین ، نمایشگاه بین المللی سویترزلند در موزه های مهمی همچون مجموعه گری دانشگاه نیویورك ، موزه هان چین و موزه هنرهای معاصر ایران نگهداری می شوند
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۷ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: