در سرای اهل قلم برگزار شد
سامان دهی نسخ خطی، براساس نیاز مخاطب است


سامان دهی که امروزه در مورد نسخه های خطی اعمال می شود با گذشته بسیار متفاوت است؛ و تغییرات بنیادینی را بر اساس نیاز مخاطب، پیشرفت، کاربرد تکنولوژی و مدیریت اطلاعات شاهد هستیم.

به گزارش اخبار چاپ نشست سامان دهی نسخ خطی با حضور متخصصین و کارشناسان از کتابخانه های بزرگ کشور، به همت و پشتیبانی سردبیر کتابخانه کلیات در محل سرای اهل قلم برگزار شد.
دكتر حبیب‌الله عظیمی عضو هیئت علمی کتابخانه ملی ، محمد وفادار مرادی کارشناس و مسئول بخش خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، سهراب یكه‌زارع مسئول بخش خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی و فریبا افكاری از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در این نشست حضور داشتند؛ و زمینه سازماندهی نسخه‌های خطی در كتابخانه‌ها و مركز اسناد به گفتگو نشستند.
محورهای اصلی این نشست براساس نیاز اصلی کتابخانه های کشور در چهار محور « دسترسی آسان تر به نسخ خطی »، « روش متداول فهرست نویسی »، « نیاز کتابخانه ها به تربیت کتابدار » و « رویکرد جدید به سازمان دهی اطلاعات و نسخ خطی » تاکید داشت.
در ادامه این برنامه فریبا افکاری تصریح کرد: سامان دهی که امروزه در مورد نسخه های خطی اعمال می شود با گذشته بسیار متفاوت است و تغییرات بنیادینی را بر اساس نیاز مخاطب، پیشرفت، کاربرد تکنولوژی و مدیریت اطلاعات شاهد هستیم.

  •   شرایط نگهداری نسخ خطی استاندارد می شود 

حبیب الله عظیمی اظهار داشت: بحث نسخه های خطی بر3 محور اساسی استوار است «جمع آوری، حفاظت و نگهداری»، «سازمان دهی نسخ خطی» و «اطلاع رسانی» که هر کدام از این مقوله ها یک باب جدید و دنیایی از دانش و تجربه را می طلبد.
وی افزود: دو دیدگاه کلی در مورد نسخ خطی وجود دارد؛ نگاه به نسخ خطی به عنوان شی عطیقه که نگاهی محافظتی بود و به حبس نسخ خطی می انجامید و نگاه جدید به عنوان مواد ارزشمندی که هم مورد محافظت قرار می گیرد و هم برای اطلاع رسانی است و در دسترس پژوهش گران قرار خواهد گرفت. تلاش می کنیم شرایط محافظتی را استاندارد و ایده آل نماییم تا نسخ خطی کهبعد از هزاران سال هنوز قابل خواندن است همچنان در شرایط مطلوب باقی بماند.
لازم به ذکر است که میهمانان و سخنرانان این نسشت هرکدام در باب اقداماتی که کتابخانه ها در زمینه ساماندهی نسخ خطی انجام داده اند به ایراد سخنرانی پرداختند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۵ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: