تحلیل هنرمندان از برگزاری نخستین دوره جشنواره «تصویر استاندارد»
نهادینه کردن استاندارد سازی در جامعه


ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی، بهزاد جوانبخت، ساعد مشکی و علیرضا مصطفی‌زاده نظرات خود را درباره برگزاری نخستین دوره جشنواره «تصویر استاندارد» مطرح کردند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از سایت رنگ مگزین: ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی، بهراد جوانبخت، ساعد مشکی و علیرضا مصطفی‌زاده در گزارشی نظرات خود را درباره برگزاری نخستین دوره جشنواره «تصویر استاندارد» مطرح کردند.
در این گزارش آمده است: برگزاری یک جشنواره هنری از سوی یک سازمان صنعتی، مثل سازمان تحقیقات صنعتی و استاندارد رویداد تازه‌ای است که نگاهی کاربردی به مقوله جشنواره دارد.
جشنواره تصویر استاندارد با موضوع «استاندارد» در حیطه هنرهای تصویری پوستر، عکس، کاریکاتور و فیلم‌کوتاه برای اولین بار برگزار خواهد شد گرچه این جشنواره آغاز خوب و حرفه‌ای داشته است لیکن باید منتظر ماند و نتیجه کار را دید و قضاوت کرد؛که نحوه عملکرد جشنواره‌ای هنری با موضوعیت استاندارد تا چه حد بر اساس استانداردها برگزار می‌شود.

• امراله فرهادی: تداوم تنها رمز تاثیرگذاری است
امراله فرهادی از چهره‌های شناخته شده گرافیک در ایران معتقد است، حضور سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و ایجاد تعامل با جامعه هنری، رویکردی قابل تامل است و از آن دست اتفاقاتی است که کمتر رخ می‌دهد. همه جهان صنعت نیست. در جهان هنر نیز جریان دارد که روح زندگی است.
وی در ادامه گفت: «باید دید هدف مدیران سازمان استاندارد از برگزاری این جشنواره چیست؟ آیا هدف، یک پروژه‌سازی در طول مدت مدیریت‌شان است یا با نگرشی تاثیرگذار به این مسئله نگاه می‌کنند؟ آیا می‌خواهند در سال‌های بعد نیز این فعالیت روی جامعه تاثیر داشته باشد؟ آیا برگزاری این جشنواره می‌تواند نگاه مردم را نسبت به تولید استاندارد مثبت کند؟ اینکه ما فقط پوستر را طراحی نموده و در جشنواره شرکت کنیم، کار عبثی است. این رابطه بین سازمان صنعتی استاندارد با طراحان گرافیک ایده‌آل است که ما به عنوان یک واسطه پیام این سازمان را به مردم برسانیم.»
امراله فرهادی تصریح کرد: «به نظر من سازمان باید عملکرد درست و دقیقی داشته باشد تا بتواند مفهوم استاندارد را در بین مردم به خوبی آموزش دهد آنگونکه اگر محصولی آرم استاندارد نداشته باشد، مردم استفاده نکنند، تا مصرف کنندگان باور کنند، مهر سازمان استاندارد همانند ایزو قابل اعتنا است. صرف برگزاری جشنواره و اهدا جوایز، کافی نیست. باید دید حاصل کار چیست، آیا آثار شرکت کننده در جشنواره بعد از پایان جشنواره همانند بسیاری از جشنواره های دیگر بایگانی می‌شود؟ سئوال این است. سازمان استاندارد که قرار است پوسترهای برگزیده را در سطح شهر تکثیر کند، آیا رابطه همفکرانه خویش را با طراحان گرافیک ادامه خواهد داد؟»
وی خاطرنشان کرد: «امیدوارم این جشنواره مثل سوسوی چراغی که روشن می‌شود و بعد خاموش می‌ماند، نباشد. بلکه خوب است نهادها و سازمان‌ها با نگاه کاربردی وارد جریان جشنواره‌ای شوند و نه نگاه آماری و کمی.

• ابراهیم حقیقی: ارتباط با مخاطب ملی با تیراژ هزار نسخه ای به نتیجه خواهد رسید؟
ابراهیم حقیقی یکی دیگر از طراحان و گرافیست‌های مطرح کشور در این زمینه اظهار داشت: مخاطب ما برای فرهنگ استاندارد، مخاطبی عمومی و ملی است؛ برگزاری یک جشنواره و برپایی یک نمایشگاه پوستر و اکران چند فیلم کوتاه نمی تواند چندان فراگیر و وسیع و تاثیرگذار باشد. برگزاری جشنواره تصویر استاندارد، گامی در راه آموزش استاندارد به مردم است؛ تداوم این جشنواره نیاز به طراحی و برنامه‌ریزی مدون و نگاهی کلان و بلند مدت دارد.
وی توضیح می‌دهد: هیچ جشنواره‌ای تنها با یکبار برگزار شدن به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و باید با نگاهی دوراندیشانه تداوم داشته باشد تا به اهداف برگزار کنندگان نزدیک شود.
ابراهیم حقیقی افزود: «مخاطب نمایشگاه‌های هنری بیشتر اهالی هنر هستند و وقتی در بهترین حالت یک نمایشگاه هنری پنج هزار بازدید کننده دارد. آیا جشنواره تصویر استاندارد با برگزاری یک نمایشگاه از پوسترهای برگزیده و تکثیر پوستر برگزیده در تیراژ هزار نسخه به نتیجه مطلوبش که ارتباط با مخاطبی ملی است، می‌رسد؟ این سئوالی است که در اجرا و مدل برپایی جشنواره باید پاسخ داده شود، چرا که ارتباط مردم با یک جشنواره ضامن تداوم و موفقیت آن جشنواره و محصولات و همچنین اهداف برگزاری جشنواره است.»

• ساعد مشکی: استاندارد،مسئله‌ای فرهنگی است که نیاز به کار جدی دارد
ساعد مشکی از دیگر طراحان شناخته شده کشور نیز نگاه «کارکردمحور» به جشنواره‌های هنری دارد و می‌گوید: «جشنواره تصویر استاندارد اگر برنامه‌ریزی مدون و از پیش طراحی‌شده‌ نداشته باشد، نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.»
وی اظهار داشت: «برپایی جشنواره تصویر استاندارد، اگر صرفا برای مصرف بودجه اضافی یک سازمان دولتی نباشد؛ تنها در صورتی می‌تواند موثر باشد که پیش از برگزاری، برنامه‌ریزی مدون و نقشه‌راهی مشخص داشته باشد. به نظر من اگر بخواهیم با هنری مثل گرافیک، استانداردها را به مردم آموزش دهیم نیاز به یک گروه قوی از صاحب‌نظران داریم که طرح‌ها و ایده‌هایی را مدون کنند و سپس بر اساس آن بنیان‌ها حرکت صورت گیرد.»
ساعد مشکی بیان کرد: «ما به گروه تحقیقاتی که مردم را وادار به صرفه جویی و رعایت استاندارد کند، نیاز داریم. در این میان گرافیک هم می‌تواند تاثیر خود را داشته باشد؛ واقعیت این است که پوستر یک عامل بسیار کوچک اما تاثیرگذار در حل مساله فرهنگی بزرگی مانند استاندارد است.»
«طراح گرافیست حتی اگر ایده بسیار درخشانی هم داشته باشد، وقتی برنامه‌ریزی مدونی پشتوانه حرکتش نباشد، نمی‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد. گرافیک، تنها اگر در مسیر کاربردی‌اش قرار بگیرد، رسانه فوق‌العاده‌ای است.»
وی خاطر نشان کرد: «استاندارد، مسئله امروز و دیروز نیست؛ بلکه مسئله‌ای فرهنگی است که نیاز به کار جدی دارد و با برگزاری جشنواره و نصب چند پوستر در سطح شهر نمی‌توان مسئله فرهنگی به این وسعت را حل کرد. از سویی باید باور کنیم هنرمند هیچ وقت تغییردهنده نبوده بلکه همیشه به تغییر کمک کرده است.»

• بهزاد جوانبخت: تداوم جشنواره آموزش فرهنگ را تقویت می نماید.
بهراد جوانبخت از دیگر گرافیست‌های شناخته شده کشورمان معتقد است جشنواره تصویر استاندارد اتفاق تازه‌ای است که می‌تواند با استفاده از هنرهای کاربردی مانند پوستر و عکس مردم را با فرهنگ استاندارد آشنا کند.
وی گفت: «این جشنواره تصویر می‌تواند ترجمان تصویری مناسبی برای آشنایی افراد جامعه با موضوع فرهنگی مانند استاندارد باشد.»
اکثر جشنواره‌هایی که از سوی سازمانی دولتی برگزار می‌شود، زمانی است که آن سازمان بودجه‌ای اضافی دارد و برگزاری جشنواره تنها برای هزینه کردن این بودجه اضافی است و بعد برای سال‌های آینده به کل فراموش می‌شود. این جشنواره در صورتی که به صورت سالانه یا لااقل دوسالانه ادامه یابد، می‌تواند هم در عرصه فرهنگ و هنر توجه هنرمندان را جلب نماید و ارتباطش را در موضوع آموزش فرهنگ استاندارد با مردم تقویت نماید و در این صورت تاثیرگذار باشد.»
بهزاد جوانبخت یادآور شد: «امیدوارم این جشنواره از پوسترهای طراحی شده که حاصل کار، انرژی و وقت گرافیست‌های جوان است، در سطح شهر و برای آموزش به مردم استفاده کند و تنها محدود به برپایی نمایشگاهی محدود نشود تا تاثیر رسانه‌ای خلاق همچون «گرافیک» در میان اقشار هدف یعنی مردم نیز به خوبی دیده شود.»

• علیرضا مصطفی زاده: بهترین گزینه تحقیق روی رسانه‌ها برای انتقال مناسب پیام استاندارد است
علیرضا مصطفی‌زاده از هنرمندان گرافیست کشور نیز با بیان اینکه جشنواره تصویر استاندارد، می‌تواند در آگاه‌سازی مردم نسبت به فرهنگ استاندارد در کشور موثر باشد، تصریح کرد: «این جشنواره به شرط آنکه برنامه‌ریزی مدونی داشته باشد، می‌تواند به اهداف خود برسد، اما پیش از آغاز جشنواره نیاز به تحقیق بر روی انتخاب رسانه‌ها برای انتقال مناسب پیام استاندارد است.»
وی در ادامه گفت: «در دنیا وقتی که می‌خواهند روی موضوعی مثل استاندارد کار کنند، یک گروه تبلیغاتی و تحقیقاتی روی انتخاب رسانه مناسب و تاثیرگذار برای آن موضوع تصمیم می‌گیرند، اما در کشور ما به این تحقیقات پیش از آغاز تبلیغات بی‌توجه اند و تحقیق کافی روی موضوعات نمی‌شود. جشنواره‌ای به شکل خودجوش و با استفاده از رسانه‌هایی مثل پوستر و عکس کلید می‌خورد، اما اینکه چقدر این رسانه‌ها می‌توانند در فرهنگ سازی موضوع جشنواره در بافت فرهنگی اجتماعی ایران تاثیرگذار باشد، مورد بررسی و تحقیق جدی قرار نمی‌گیرد.»
علیرضا مصطفی‌زاده، تصریح کرد: «اگر قصد ما آگاه سازی مردم است باید به مردم بیشتر فکر کنیم. به اینکه رسانه چقدر می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند یا در قبال هزینه، کار، وقت و انرژی که در رسانه‌ای مثل پوستر روی موضوع استاندارد گذاشته می‌شود به بازدهی که انتظار داریم خواهیم رسید؟ رسانه‌هایی مثل پوستر، سینما و عکس در تبلیغ موضوع «استاندارد» تنها در صورتی می‌تواند تاثیرگذار عمل نمایند که به جا و مداوم باشند و در سال‌های آینده نیز بهتر از دوره‌های قبل، حساب‌ شده‌تر و همچنین با نگاهی کاربردی‌تر ادامه داشته باشند؛ نه اینکه، تنها با یک دوره برگزاری بخواهد به نتیجه‌ای برسد که دور از دسترس است.»

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۴ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: