در کتابخانه ملی برگزار می‌شود:
نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره كتاب نفیس و نسخ خطی


نخستین جلسه شورای سیاستگذاری اولین جشنواره كتاب نفیس و نسخ خطی ایران در كتابخانه ملی برگزار شد .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی کتابخانه ملی علی اكبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در این جلسه، كتاب نفیس را تجلی ذوق و هنر ایرانی دانست و گفت: از ثمرات برگزاری جشنواره در این حوزه، تدوین شاخص‌ها و استانداردهایی است كه تولیدكنندگان كتابهای نفیس می‌توانند با رعایت آنها كیفیت تولیدات خود را بهبود بخشند.
رئیس شورای سیاستگذاری اولین جشنواره كتاب نفیس ایران به پیشینه كتاب آرایی در نسخ خطی ایران اشاره كرد و افزود: تولید كتاب نفیس علاوه بر پاسخ گویی به خواست مجموعه داران و كتابخانه های بزرگ ایران و جهان باید موجب معرفی میراث غنی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی برای عموم نیز بشود.
دكتر حسن بلخاری رئیس پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر نیز در این جلسه معرفی اساتید و هنرمندان بزرگ كشورمان در حوزه كتابت را از جمله فعالیت هایی كه در این جشنواره باید دنبال شود،دانست و افزود : باید با برگزاری كارگاه های آموزشی توسط این اساتید به انتقال هنر منحصر بفرد كتاب آرایی ایران به نسل های جدید بپردازیم .
دكتر بلخاری لزوم تعریف دقیق و جامع از كتاب نفیس را یادآور شد و افزود: فعالیت علمی و تحقیقاتی در حوزه كتاب نفیس و نسخ خطی با توجه به گستردگی و پیشینه آن در ایران باید در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد.
در این مراسم همچنین اسماعیلی دبیر اجرایی اولین جشنواره كتاب نفیس و نسخ خطی ایران گفت: یكی از مهمترین اهداف و ضروت های برگزاری این جشنواره تلاش برای ارتقاء كیفی جریان تولید كتاب نفیس به عنوان ویترین صنعت نشر ایران در جهان است .
وی كمك به ارتقاء علمی محتوای كتب نفیس ایرانی، فراهم آوردن شرایط برای چاپ محدود و در شمارگان پایین نسخ خطی و معرفی ظرفیت های موجود چاپ كتب نفیس در ایران را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.
دبیر اجرایی اولین جشنواره كتاب نفیس و نسخ خطی ایران افزود: قرار است در این جشنواره با فراخوان آثار نفیس منتشر شده در سال های گذشته و انتخاب هیأت داوران از آثار برگزیده تقدیر شود.
اسماعیلی تقدیر از ناشر برگزیده این حوزه، برگزاری اولین نمایشگاه كتب نفیس ایران و همچنین كارگاه های آموزشی را از دیگر بخش های جشنواره كتاب نفیس و نسخ خطی ایران دانست و افزود: مرحله فراخوان این جشنواره در آبان ماه و اعلام برگزیدگان در اسفند انجام خواهد شد .
لازم به ذكر است دبیركل كمیسیون ملی یونسكو، رئیس فرهنگستان هنر، مدیركل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ نیز از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره هستند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۳۰ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: