با حضور 15 کارشناس صنعت چاپ و برای نخستین‌‌‌‌‌بار در جهان اسلام:
تدوین معیارهای داوری‌ نخستین دوره‌ مسابقات بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی چاپ مصحف شریف


خبری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی چاپ مصحف شریف، کارشناسان صنعت چاپ، نمایندگان اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، اتحادیه‌های صحافان، اتحادیه‌های لیتوگراف‌ها و ناشران قرآنی، در جلسه هم‌اندیشی که یک شنبه 28 شهریورماه سال جاری برگزار شد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ستاد خبری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی چاپ مصحف شریف، کارشناسان صنعت چاپ، نمایندگان اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، اتحادیه‌های صحافان، اتحادیه‌های لیتوگراف‌ها و ناشران قرآنی، در جلسه هم‌اندیشی که یک شنبه 28 شهریور برگزار شد، چاپ قرآن را به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم و متناسب با این دسته بندی‌ها، حساسیت‌ها و سختی‌های چاپ قرآن، معیارهایی را برای داوری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی چاپ مصحف شریف ارائه کردند.
در این جلسه، معیارهای داوری کتاب‌ها در نهمین دوره جشنواره صنعت چاپ، به عنوان معیارهای پایه اعلام شد، اما کارشناسان حاضر به این نتیجه دست یافتند که در داوری این مسابقات، لازم است به موضوع چاپ قرآن و ویژگی‌های آن به شکلی متفاوت از یک کتاب توجه کرد.
در نشست پنج ساعته کارشناسان و ناشران قرآنی، معیارهای داوری به سه دسته پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ که مرحله صحافی را در بر می‌گیرد؛ تقسیم‌بندی شد. کارشناسان، هر یک از این بخش‌ها را نیز به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی کردند. در این تقسیم‌بندی‌ها عملیات پیش از چاپ، دو مرحله را دربر گرفت که مرحله اول بخش‌هایی مانند خطاطی، طراحی، تهذیب و صفحه‌آرایی را شامل شد و عملیات لیتوگرافی در دسته دوم جای گرفت. مرحله چاپ، مرحله دیگری بود که بررسی شد. چاپ یک رنگ، چاپ دو رنگ، چاپ چهار رنگ و بیش از چهار رنگ، نوع مرکب های مورد استفاده، ویژگی های کاغذ های مورد مصرف برای چاپ قران و چاپ های ویژه از مباحثی بود که کارشناسان در این مرحله مورد بررسی قرار دادند و معیارهای آن را تبیین کردند. پیشکسوتان صنعت چاپ قرآن و ناشران این حوزه، معیارهایی را در مرحله پس از چاپ (صحافی) نیز ارائه کردند. صحافی انبوه و تلفیق صحافی ماشینی و دستی و صحافی هنری و کاملا دست ساز، از تقسیم بندی های مرحله صحافی هنری و کاملا دست ساز، از تقسیم بندی های مرحله صحافی بود که توسط کارشناسان مطرح شد.
موضوع دیگری که در نشست تدوین معیارهای داوری نخستین دوره مسابقات بین المللی چاپ مصحف شریف از سوی 15 کارشناس حاضر در نشست مورد بررسی قرار گرفت، توجه به حساسیت ها و سختی های چاپ قرآن و در نظر گرفتن امتیاز برای این سختی ها بود. با توجه به این موضوع، فرم هایی طراحی و در اختیار شرکت کنندگان در مسابقه قرار خواهد گرفت تا در داوری ها از اطلاعات تکمیل شده در این فرم ها استفاده شود.
اعضای اتحادیه های چاپ، کارشناسان این عرصه و ناشران قرآنی حاضر در این نشست، همچنین پیشنهاد کردند تا نواقص آثاری که به مسابقه راه نمی یابد به صورت مکتوب در اختیار شرکت کنندگان بخش بین الملل قرار بگیرد و شرکت کنندگان داخلی نیز با برگزاری کارگاه آموزشی با نواقص موجود در آثار ارائه شده آشنا شوند.
جلسه تدوین معیارهای داوری نخستین دوره مسابقات بین المللی چاپ مصحف شریف، یک شنبه 28 شهریور در محل دبیرخانه این مسابقات برگزار شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۳۰ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: