درد دل یک طراح ماشین‌آلات چاپ:
حمایت کمپانی‌های خارجی و غیبت مبتکران ایرانی


با وجود تاییدیه از دولت بانک راغب به پرداخت وام نیست. با چنین حمایتی طراحان و مبتکران و مخترعان چاره‌ای جز خارج کردن طرح‌های خود از کشور و همکاری با کمپانی‌های خارجی ندارند.

اصغر رئیسی طراح و مبتکر ماشین‌آلات چاپ در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: ماشینی که این بار طراحی کرده ام را در ایران نمی‌فروشم و حتی در ایران به ثبت نیز نخواهم رساند. قدر مسلم علت این کار هزینه بالای ثبت نیست، هزینه ثبت در ایران تنها هزار دلار است. البته ثبت پتند اروپا را نیز انجام نخواهم داد. علت اصلی عدم حمایتی است که در ایران وجود دارد. در ایران هیچ حمایتی از طراحان و سازندگان نمی‌شود. اگر کسی یک میلیمتر قطعه را بلند‌تر بگیرد طراح دیگر هیچ حق ثبتی روی طرح خود ندارد؛ متاسفانه مسئولین ذات ماشین را در نظر نمی‌گیرند.
طراح و مبتکر ماشین‌آلات چاپ تصریح کرد: تصمیم به فروش طرح بدون ثبت آن گرفته ام؛ اما برای طرحم هم در ایران و هم خارج از کشور با مشکلاتی مواجه هستم .منابع اطلاعاتی در این زمینه بسیار محدود است. یک طراح فقط یک طراح است نه سازنده اما به علت هزینه‌هایی که انجام داده ایم برای ساخت و عملی کردن دستگاه طراحی شده اقداماتی را انجام داده و تاییدیه نماینده ریاست جمهوری را برای دریافت وام یک ونیم میلیون دلاری دریافت نمودیم؛ اما با کم لطفی مسئولین روبرو شده ایم.
اصغر رئیسی افزود: بر اساس مصوبات قانونی به طراحین و مخترعین و مبتکرین وام بلاعوض تعلق می‌گیرد. بعد از پیگیری‌های و دریافت تاییدیه از دولت با این پاسخ روبرو شده‌ام، که بانک راغب به پرداخت وام نیست. با چنین حمایتی طراحان و مبتکران و مخترعان چاره‌ ای جز خارج کردن طرح‌های خود از کشور و همکاری با کمپانی های خارجی ندارند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۳۰ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: