ارتباط صنعت چاپ و بسته‌بندی با دستگاه قند خوردکن:
کیفیت که هیچ، کمیت نیز نداریم


هدف ما از برگزاری نمایشگاه چیست؟ زمانی که هدف بالا بردن نمودارهای مالی باشد و ارائه گزارش‌های اداری، نتیجه بهتر از این نخواهد بود. اگر نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی برگزار می‌کنیم؟!!! دستگاه قند خوردکن این‌جا چه کار می‌‌کند؟.

محمد باغبانی‌جم مدیرعامل شرکت بهامین پویا در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: به علت سابقه نمایشگاه و فاصله زمانی کوتاه بین شانزدهمین دو هفدهمین دوره، برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در این مقطع زمانی منطقی به نظر نمی‌رسید. در هیچ کشوری در یک سال میلادی دو نمایشگاه تخصصی در یک موضوع برگزار نمی‌کنند. مسئولین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی تهران، علاوه بر این اقدام نسنجیده، هیچ‌گونه همراهی و همکاری و مشارکتی با شرکت‌ها و نمایندگی‌ها نیز نداشتند. چرا که فاصله زمانی سه ماهه‌ای که در اختیار غرفه‌گذاران برای آماده‌سازی و تأمین شرایط مورد نیاز غرفه‌ها و حضور در نمایشگاه قرار گرفته بود، به هیچوجه کفایت نمی‌کرد. به بیان دیگر هیچ یک از شرکت‌ها و نمایندگی‌های ماشین‌آلات صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور امکان آماده‌سازی و و حضور در نمایشگاه ظرف این مدت را نداشتند. برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران مستلزم رعایت نکات و موارد متعددی است. به دلیل تخصصی بودن کلیه حاضران در این نمایشگاه ـ اعم از غرفه‌گذار و بازدیدکننده ـ نوع آماده‌سازی، تعیین غرفه‌ها و سالن‌ها، امکانات نمایشگاهی، تبلیغات، زمان مورد نیاز برای حضور در نمایشگاه و... با دیگر رویدادهایی از این دست متفاوت است. به عنوان نمونه برای سفارش خرید، ورود، ترخیص و حمل‌و‌نقل یک دستگاه یا ماشین چاپ به نمایشگاه حداقل شش ماه زمان مورد نیاز است. عواملی از این دست و بروز مشکلات گوناگون و بی‌شمار موجب شد تا انتظاراتی که از یک نمایشگاه تخصصی داشته‌ایم بدست نیاوریم.
مدیرعامل شرکت بهامین پویا تصریح کرد: عامل مهم دیگری که باعث عدم شرکت بسیاری از مؤسسات، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی بود، هزینه‌های بالای اجاره غرفه است. هزینه‌های نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران در حد بالاترین نمایشگاه‌های دنیا می‌باشد؛ حال آنکه کیفیت این نمایشگاه بسیار پایین است. در واقع هزینه‌ها بسیار بالا و سرویس‌دهی بسیار ضعیف است.
وی افزود: زمان آماده‌سازی و نصب ماشین‌آلات نیز در برگزاری با کیفیت یک نمایشگاه بسیار مهم است. اگر بخواهیم یک نمایشگاه خوب داشته باشیم برای نصب ماشین‌آلات و مونتاژ کردن دستگاه‌ها حداقل نیاز به یک فرصت 10 روزه داریم؛ آن‌هم تنها برای چهار روز نمایشگاه.
این حجم کار با صرف هزینه‌های هنگفت برای چهار روز نمایشگاه منطقی نیست حداقل مدت این نمایشگاه باید مطابق عرف جهانی یعنی هشت روز برگزار شود.
محمد باغبانی‌جم گفت: از دیگر معضلاتی که در این صنف داریم و فقط منحصر به کشور ماست تعریف ما از نمایشگاه است. اصولأ تعریفی که از نمایشگاه شده است؛ نمایشگاه را محلی برای عرضه آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های روز دنیا و از دیگر سو بازاریابی کالا می‌‌‌‌شناسیم. قرار است نمایشگاه محل ملاقات فروشنده و خریداران جدید باشد. اتفاقی که متاسفانه در هفدهمین نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌‌‌بندی به ندرت دیده می‌شود.
باغبانی‌جم در پایان متذکر شد: هدف ما از برگزاری نمایشگاه چیست؟ زمانی که هدف بالا بردن نمودارهای مالی است نتیجه بهتر از این نخواهد بود. در نمایشگاه شاهد عرضه دستگاه قند خورد‌کن هستیم. اگر عنوان این نمایشگاه، چاپ و بسته‌بندی است؛ باید اعلام کنیم که قند خورد کردن ارتباطی به بسته‌بندی ندارد. می‌توان گفت تنها دلیل حضور این دستگاه در هفدهمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران درآمدزایی و بالا بردن نمودار‌های فروش است. تا شانزدهمین دوره همیشه نمایشگاه از نظر کمی گسترش پیدا می‌کرد و از نظر کیفی با افت مواجه بود؛ لیکن متاسفانه در این دوره نمایشگاه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی با افت قابل توجه و چشم‌گیری روبرو شده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۲۸ شهريور


حمید

آقای باغبانی متاسفانه تمامی صحبتحای شما صحیح میباشد و واقعا برپایی این نمایشگاه فقط رفع تکلیفی بود که دوستان زحمتکشیدند تا این نمایش کمیک را به اتمام برسانند.





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: