به مناسبت فرارسیدن روز ملی صنعت چاپ:
آزمون سخت فعالان صنعت چاپ در معرفی این صنعت


مراسم روز ملی صنعت چاپ به دلیل همزمانی با آخرین شب لیالی قدر، از 11 شهریور به 14 شهریور منتقل شد. از زمانی که 11 شهریور به عنوان «روز ملی صنعت چاپ ایران» نام گرفته است، بسیاری از فعالان صنفی و خصوصی و دولتی صنعت چاپ اهم برنامه‌های خود را در این زمان برگزار می‌نمایند.

به گزارش اخبار چاپ، مراسم روز ملی صنعت چاپ به دلیل همزمانی با آخرین شب لیالی قدر، از 11 شهریور به 14 شهریور ماه منتقل شد. از زمانی که 11 شهریور به عنوان «روز ملی صنعت چاپ ایران» نام گرفته است، بسیاری از فعالان صنفی و خصوصی و دولتی صنعت چاپ اهم برنامه‌های خود را در این زمان برگزار می‌نمایند. در این میان دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گوی سبقت را از دیگران ربوده و در این روز مجموعه‌ای متنوع از برنامه‌های ریز و درشت را برای بزرگداشت این روز تدارک می‌بیند.
لیکن روز ملی صنعت چاپ در سال جاری از جهات مختلفی حائز اهمیت خاصی شده و توجه بسیاری از فعالان این صنعت را به خود معطوف داشته است. برخی از این ویژگی‌های عبارتند از:
ـ تغییر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بالاترین مرجع دولتی تصمیم‌گیر در صنعت چاپ کشور.
ـ عدم تعیین تکلیف دفتر امور چاپ و اداره آن توسط سرپرستی.
ـ همزمانی برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران با ایام روز ملی صنعت چاپ. (هر دو در شهریور ماه)
ـ وضعیت پیچیده اتحادیه‌های صنفی و مشکلات و مسائل موجود در آن‌ها.
ـ تغییرات عمده در بخش‌های مختلف جشنواره؛ از قبیل: مسابقات چاپی، مدیریت ارشد جشنواره و...
مجموعه شرایط مذکور موجب شده است، روز ملی صنعت چاپ امسال شرایط و موقعیت خاصی را نسبت به دیگر سال‌ها داشته باشد.
شنیده‌ها حاکی است برخی از برنامه‌های جشنواره و روز ملی صنعت چاپ ایران، با ایام برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی همزمان شده و مسئولین بنا دارند برخی از این برنامه‌ها را در نمایشگاه برگزار نمایند. کم‌وکیف این برنامه‌ها و موضوعات همزمان جشنواره و نمایشگاه در خبرهای تکمیلی به طور جامع به اطلاع خواهد رسید.
از دیگر ویژگی‌های خاص امسال، برگزاری نخستین دوره مسابقات چاپ مصحف شریف (قرآن کریم) به مناسبت روز ملی صنعت چاپ است. البته این مسابقات از 17 تا 20 آبان ماه سال جاری برگزار می‌شوند. اما در زمره برنامه‌های دفتر امور چاپ به مناسبت روز ملی صنعت چاپ و جشنواره آن است.
به نظر می‌رسد این اقدام نخستین برنامه مشخص معاونت امور فرهنگی جدید و سرپرست دفتر امور چاپ باشد. چرا که برگزاری این مسابقات برای اولین نوبت در دستور کار برنامه‌ریزان و مسئولان جشنواره قرار گرفته است.
پیش از این در خبرها آمده بود که دبیر جدید مسابقات جشنواره صنعت چاپ ـ دبیر چندین دوره جشنواره سال گذشته استعفا داده بود ـ تعیین شد. امسال نخستین آزمون مسعود فرشی‌فرید در یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و برنامه‌های جشنواره صنعت چاپ است. انتظارات این بخش از جشنواره نسبت به دیگر بخش‌ها بسیار بالاست و انتظار می‌رود فرشی‌فرید بتواند ساماندهی مناسبی در برنامه‌ریزی‌های مسابقات داشته باشد.
به هر شکل روز ملی صنعت چاپ تنها فرصتی است که می‌تواند نظر مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، مدیران ارشد دولتی و صنعتی و بسیاری از صاحب‌نظران را به صنعت مظلوم چاپ متوجه نماید. امید است دست‌اندرکاران و مدیران صنفی و دولتی تلاش نمایند تا این مهم صورت گرفته و گرد بی‌توجهی از صنعت چاپ ایران زدوده شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۱۱ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: